Hoe kan het dat de ziekenverzekering in Nederland zo duur is?

In Belgie betaal je om de 2 maanden 18,93 euro per 2maand. Ik hoorde ergens in een programma dat men in Nederland meer dan 100 euro kwijt bent per maand??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vergeet niet dat veel mensen een zorgtoeslag krijgen waarbij de premie per saldo op zijn laagst uitkomt op zo'n 30 euro

Het beste antwoord

In België wordt de ziektekostenverzekering op een andere manier gefinancierd.

Op een website vond ik deze informatie:

(...)
Het is niet eenvoudig om de zorgstelsels van Nederland en België rechtstreeks met elkaar te vergelijken. In Nederland is in 2012 63,5 miljard uitgegeven aan zorg. Deze kosten worden voor de helft opgebracht door de burger d.m.v. de basisverzekering. De werkgever neemt de andere helft voor zijn rekening.

België hanteert een systeem van mutualiteit. De ziekenfondsen bieden hun verzekeringen gratis aan, maar daar staat tegenover dat deze gefinancierd worden vanuit sociale zekerheidsbijdragen en subsidies die de overheid toekent. Dit betekent dat een Belg zijn ziektekosten allang heeft betaald voordat hij zijn nettoloon ontvangt. (...)

Lees verder op bijgaande website.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je!