Waarom willen de lidstaten van de EU Griekenland niet uit de Europese Unie zetten?

lost dat niet vele problemen van de Europese Economische crisis op? Of kan dat niet besloten worden dat er een land uit de EU wordt gezet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Als Griekenland uit de EU stapt, of eruit wordt gegooid, dan betekent dat naast gezichtsverlies voor de EU, dat alle investeerders direct hun geld gaan ophalen in Spanje, Portugal, Italie etc. Want als Griekenland eruit stapt, waarom dan Spanje niet? Gevolg een enorme onrust op de financiele markten.

Griekenland krijgt dan ook geen enkele steun meer, en moet het zelf uitzoeken. Dat is onmogelijk, en dat is een ramp voor Griekenland maar ook voor banken, pensioenfondsen, en landen die er nog geld hebben uitstaan. Dat komt dan ECHT nooit meer terug. Dat kan zelfs leiden tot banken die over de kop gaan. Landen moeten dan die banken weer gaan redden, en de kans is groot dat dat echt onbetaalbaar wordt.

Tot nu toe wordt er iets gezegd als: "Beter één land, of een paar landen in de problemen, dan alle landen van de EU". Of dat werkelijk ook zo is, daarover verschillen de mensen die er verstand van hebben (zoals economen) over van mening.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn genoeg landen die het stiekem wel willen, maar zich tegelijkertijd realiseren dat het niet KAN, omdat de gevolgen zo dramatisch (kunnen) zijn. En er wordt ook wel over gespeculeerd. Barosso (de "baas" van de EU) zei dit weekend ook al zoiets.
http://www.hln.be/hln/nl/960/Wereld/article/detail/1437400/2012/05/12/Barosso-Desnoods-Griekenland-uit-de-eurozone.dhtml?show=react
Als het in Griekenland nou niet gaat lukken om een regering te vormen, en er moeten straks weer miljarden naar toe, dan zou het best kunnen dat ze eruit gegooid worden. Wie dat beslist weet ik niet. Ik denk dat dat de regeringsleiders zijn van de overige EU landen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+

Andere antwoorden (3)

Er is in de Europese regelgeving niets voorzien om iemand uit de unie of de eurozone te zetten maar evenmin om er zelf uit te treden.

Als die eruit gaan zullen de lidstaten waarschijnlijk het geleende geld niet meer terug zien want in no time zijn de Grieken failliet en daar heeft ook niemand iet aan.

Daarbij komt dat men bang is voor een sneeuwbaleffect, Portugal, Spanje, Ita....,....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat het probleem zich dan op een andere manier terugbetaald. Als je geen geld betaald of leent, Word het wel gehaald in de vorm van grieken die geen andere uitweg meer zien dan hun geluk te zoeken in een ander land. Met de problemen waar we inmiddels al wat ervaringen mee hebben. Het geld probleem van griekenland moet dan bovendien door minder mensen gedragen worden, en groeit ook nog eens in plaats van dat het afneemt.
Een lastig cirkeltje dus.
11 jaar geleden
Welk probleem zou er mee opgelost worden?

De griekse schulden zijn al met de helft gereduceerd.
De andere landen zitten nog steeds met torenhoge schulden, die bovendien alleen maar groeien.

Het enige effect zal zijn dat het geld dat naar griekenland gegaan is dan zeker nooit meer terug zal komen.

Daarnaast zullen de financiers in gaan zien dat hun posities niet meer zo zeker zijn dan ze wel dachten, en hun rentes op staatsleningen fors gaan verhogen waardoor de schuldenlast van alle eu landen in een klap flink hoger zullen worden.

De enige oplossing voor de is zorgen dat de schulden (van _alle_ europese landen) fors lager worden. Geen ge*** met een tekort van 3% (nog steeds een tekort, waardoor de staatsschuld nog steeds blijft groeien!) maar aflossen die schulden. In de huidige economische malaise lukt dat niet door geld verdienen, en al zeker niet door besparen dus moeten regeringen geld bijdrukken (inflatie dus) en de staatsschuld op zo kort mogelijke termijn terugbrengen naar de helft (30% in plaats van 60%) en op langere termijn naar 0. De graaiers in de financiele markten hebben lang genoeg van hun piramidespelletjes geprofiteerd.