Wie is nu de echte baas in België ?

In België hebben we nu al héél lang geen regering meer, iedereen is voor een deel baas.
Niemand schijnt te kunnen beslissen of een regering te vormen.
Wie is nu eigenlijk de persoon die het meeste macht heeft en ook het laatste woord ?

Toegevoegd na 1 dag:
Laat ik het wat duidelijker formuleren... wie kan de knoop doorhakken en beslissen uit welke partijen de regering zal bestaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

België heeft wél een regering.
Net als dat wij een regering hadden in de tijd dat er onderhandeld werd, het was nog steeds minister president Balkenende, maar dan wel demissionair!

In België is dit nu demissionair premier Yves Leterme. Een demissionair kabinet behandeld alleen dringende of belangrijke zaken. Op het moment dat er een nieuwe regering is gevormd in België dan draagt demissionair het stokje over aan het nieuwe gekozen kabinet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een Groepje mensen, In Europa is het verboden voor een land Om 1 Baas te hebben Die ALLES Beslist
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De (rechts)persoon die het laatste woord heeft is een meerderheid in het parlement.
13 jaar geleden
België heeft nog steeds een deminsionaire 'federale' regering.

Veel besluiten worden door de Vlaamse of Waalse deelregering genomen. Net als in Nederland is de Belgische koning 'de baas'. Althans iedere wet moet door hem ondertekend worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt wel een regering en zelf vier : het Vlaams gewest, het Waals gewest, het Brusselse en het Duitstalig. Ze werken samen met de ontslagnemende regering die de lopende zaken beheert die voor gans België gelden.
De federale regering is al zo lang ontslagnemend dat ze meer en meer de allures aanneemt van een volwaardige regering. Volgens mij zit momenteel de slagkracht bij d e gewesten die bewijzen dat ze kunnen functioneren zonder Brussel.