Mag een politie agent bij iemand baar binnen waarvan de moeder niet thuis is maar alleen het kind van 13 jaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Een politie agent, mag nooit zomaar, zonder reden, of zonder toestemming van een rechter een huis betreden. Er zou dus een aanleiding moeten zijn, in dit specifieke geval.

Het antwoord is moeilijk, want er spelen andere factoren, zoals; waarom komt de agent langs? En waarom zou hij naar binnen willen? Is hij alleen? (meestal zijn er 2) heeft hij een gerechterlijk bevel enzv. Wát komt die agent dus doen is de vraag.

Zomaar voor de gezelligheid naar binnen mag niet nee.

http://books.google.nl/books?id=3CslkwFh4qEC&pg=PA959&lpg=PA959&dq=woning+betreden+politie+wanneer&source=bl&ots=pA6_WaXF1O&sig=yL9eXqhvqJKwLFPqBVosq4RjdBE&hl=nl&ei=xieTTZeLBIKBOsiT0Vw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=8&ved=0CFQQ6AEwBw#v=onepage&q=woning%20betreden%20politie%20wanneer&f=false

Toegevoegd na 1 minuut:
De link betreft de wetten uit het strafrechterlijk wetboek die van toepasing zijn voor het binnengaan van een woning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als hij een bevel heeft tot aanhouding of een huiszoekings bevel anders niet
ronron1212
13 jaar geleden
Kan zijn dat iemand de politie heeft gebeld met de mededeling dat de kinderen aan hun lot zijn overgelaten
en dat moeder niet/nooit thuis is.
Maar dat neemt niet weg dat ze het recht hebben om het huis binnen te treden zonder huiszoekingsbevel.