wat houdt het kierbesluit eigenlijk precies in?

is het nu wel of niet beter de stormvloedkering op een kier open te laten staan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Volgens het kierbesluit zouden de Haringvlietsluizen bij vloed op een kiertje gezet moeten worden, zodat er een overgangsmilieu ontstaat tussen zout en zoet water (een brakwatermilieu). Dit is heel gunstig voor de natuur, want er zijn allerlei soorten die gek zijn op zo'n overgangsmilieu. Bij de aanleg van de sluizen is hier rekening mee gehouden en zijn hier afspraken over gemaakt. Door onze waterkerende maatregelen zijn deze milieus zeldzaam geworden.

Aan de andere kant kost het een hoop geld om de sluizen open en dicht te doen, en blijkt dat er planologisch op dit moment een hoop mis gaat als het kierbesluit wordt uitgevoerd. Er zullen eerst een aantal punten voor zoet water-inname moeten worden verplaatst zodat er genoeg water over blijft voor akkerbouw en drinkwaterwinning (dat kun je niet doen met brak water). Dus de afspraken over het op een kier zetten kunnen niet worden nagekomen op dit moment.

Of het wel of niet beter is om de sluizen op een kier te zetten, hangt er helemaal van af vanuit welk oogpunt je het bekijkt: als je naar het natuurlijke milieu kijkt is het stukken beter om ze op een kier te zetten, als je naar de belangen van de landbouw en de drinkwaterwinning kijkt, is het beter om ze dicht te houden. En als je kijkt naar beeld dat je schept als overheid wanneer je eerst dwingende afspraken maakt met de omgeving en die vervolgens aan je laars lapt, zou ik het wel weten. Maar de politieke wind waait nu uit een ander zompig hoekje.

Voor de veiligheid maakt het weinig uit: ze kunnen dicht als het nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Te snel, voor mij +je

Andere antwoorden (2)

Voor de visstand (zoals van zalm en paling) is het kierbesluit beter, de vis kan dan gemakkelijker van zee naar de paaigronden.
Voor de landbouw is het ongunstig omdat het water in het Haringvliet dan brakker wordt en bij het inlaten van water in de polders bij droogte verzilting dreigt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt in ieder geval voor de vissen beter te zijn.

Project Kierbesluit
De bedoeling was om voor de trekvissen de Haringvlietsluizen open te stellen en dat in twee stappen te doen: eerst op een kier en daarna helemaal. Zelfs de eerste stap, weergegeven in het Kierbesluit, blijkt grote consequenties te hebben voor de zoetwatervoorziening op Goeree-Overflakkee en Voorne-Putten. Indrukwekkende kanalen moeten gegraven worden om ervoor te zorgen dat zoetwater vanaf de oostelijke kant toch nog op de eilanden komt. De eis is gesteld dat het zout niet verder dan de Spuimonding mag komen en Deltares berekende dat de sluizen dan bijna niet open gaan. Is het eigenlijk wel nodig voor de trekvissen? Nu het water schoner is en er tussen de sluizen en de Duitse grens allerlei voorzieningen zijn gekomen, blijkt dat er weer enkele zalmen stroomopwaarts gaan. Als we de Nieuwe Waterweg opknappen, dat project wordt al uitgevoerd, en het spuiregime van de sluizen aanpassen, maakt dat al veel uit. Het spuiregime aanpassen houdt in dat we niet één, maar alle sluizen gebruiken om te spuien, waardoor de waterstroom minder sterk is zodat zoetwatervissen niet meer uitgespoeld worden en trekvissen tegen de stroom in kunnen zwemmen.