Weet je pas dat je gelukkig bent geweest als je tegenslag krijgt in je leven?

Het is momenteel niet op mij van toepassing want ik mag mijzelf gelukkig noemen maar ik heb ook zwaar weer gekend.Mijn vraag is eigenlijk of een mens zichzelf prettig voelen als vanzelfsprekend ervaart.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt een topdag met vragen stellen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,ik heb inspiratie:-)

Het beste antwoord

Wie geen tegenslag of teleurstelling kent, weet ook niet wat opluchting betekent. Wie geen blijdschap kent, weet ook niet wat verdriet inhoudt.
Het een hangt ontegenzeggelijk samen met het ander.
Toon Hermans heeft aan dit thema ooit een kostelijkee strofe gewijd, maar ik kan dit helaas niet (meer) uit de losse hand citeren. Het kwam er wel op neer dat een leven zonder dalen ook geen pieken kent en dus maar een saaie, vlakke toestand betekent.
Dus: hoe hoger de 'berg'(van geluk) , hoe groter het gat, als deze berg verdwijnt.
En ik geloof inderdaad wel dat je dan ook pas écht beseft, hoe fijn het was om op die berg te vertoeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Soms is inderdaad tegenslag nodig, om je bewust te maken dat je een gelukkig periode hebt meegemaakt.
Als alles altijd maar voor de wind gaat in je leven, ga je het gewoon vinden, en besef je het niet meer.
Een moeilijke periode kan enorm leerzaam zijn, om te beseffen wat je allemaal hebt.
Wij gingen vroeger wel eens kamperen in een tentje, dat was voor mij zwaar afzien.
Als we dan weer thuis kwamen, kon ik mijn bed en alle luxe weer zo waarderen, dat was echt genieten.
Zo zijn er tegenstellingen nodig, om je weer bewust te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe dieper t dal hoe hoger de piek zeggen ze,en dat is ook waar.na een héél diep dal,merk ik opeens dat ik al die dingetjes waardeer die daarvoor zo gewoon waren.ze vallen me ook ineens op.t zijn vooral de kleine dingetjes die je zo gelukkig maken..t klinkt zo cliché.maar t is echt zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou het mooiste zijn als je gewoon beseft dat je gelukkig bent, puur omdat je LEEFT.
Welk een geluk!!!!! LEVEN. Besef toch hoe bijzonder het is in het gewoon-zijn.
Besef toch hoe bijzonder het is om te MOGEN LEVEN!!!

Maar helaas moeten de meesten onder ons in de modder geduwd worden voordat ze beseffen hoe goed ze het hadden voordien.

Dus om antwoord te geven op je vraag: ja. Men weet pas hoe gelukkig men was als men tegenslag te verwerken krijgt. Hoe dom kun je zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben redelijk tevreden met m'n leven maar heb ook periodes gehad waarin ik uitzonderlijk gelukkig was. Ik was me daar toen ook heel goed van bewust, dus bij mij kwam dat besef niet als mosterd na de maaltijd.