Waarom vernederen de mensen zichzelf om iets te geloven?

Zou het dan niet beter zijn om niets meer te geloven.En alleen maar te denken hoe overleef ik de tijd dat ik er ben?Waarom zal ik luisteren naar alles wat een ander me inprent en toch maar ongeloofwaardig is en oneerbaar.Dat zal leiden tot zelfvernietiging van het totaal.
En niemand schijnt het te wete hoe dat opgelost moet worden, zelfs de bollebozen op de wereld niet het schijnt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat ze niet beter weten... Ze zijn gaan geloven dat het om geloven gaat... (leuke zin is dat hé) Maar dat is onwetendheid... Er is zo veel reclame gemaakt om het geloof, dat dat het hoogste goed schijnt... En WETEN laat men liggen... Men gelooft het wel...

Maar kun jij niets meer geloven, kun je dat? Geloof je of je een mens bent, of weet je beter? Het is nog niet zo makkelijk om niets meer te geloven... Geloof je dat het waar is wat je mind met gedachten in je bewustzijn opkomt? Geloof je dat? Je moet van hele goede huize komen om dat voor elkaar te krijgen hoor... En het lukt je niet in je eentje, daar heb je iemand voor nodig die werkelijk niets meer gelooft, een meester dus... Een Buddha bijvoorbeeld... Die zal alle geloven uit je systeem drijven en dat gaat niet zonder pijn, dat zeg ik je...
Maar het kan wel degelijk... Het kan...

Je kunt aan mijn stijl zien dat ik niet veel geloof, ik spreek me tegen, de ene keer ben ik voor en de andere keer ben ik tegen en het maakt niet uit wat... Daar begint de vrijheid, daar houdt de persoon op... Het zijn maar indicaties, ik kan je niet vertellen hoe je moet stoppen te geloven... Moet je dat wat ik zeg dan wel geloven, zeer lastige materie hoor...

Ik wens je succes met te stoppen met geloven... Ik beloof je als het je lukt dan ben je vrij... Totaal vrij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik geloof niet dat de mensen zich in het algemeen vernederen om iets te geloven.
Dat is een veel te bekrompen denken. Er zijn vele geloven en die hebben we allemaal te respecteren, tenzij het geloof/ de sekte indruist tegen menselijke waarden.
Als er sprake is van indoctrinatie is het aan betrokkene zich hieraan te ontworstelen, afstand te nemen. Wellicht met hulp van anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk - ik weet het zelfs wel zeker - dat mensen die geloven dat niet doen om zichzelf te vernederen, maar omdat ze oprecht geloven , en dat belangrijk en zelfs leuk of een verrijking vinden. Zouden ze de boodschap van het geloof ongeloofwaardig of oneerbaar vinden, dan zouden ze er niet voor kiezen om te geloven. Voor zover dat een keuze is. In een samenleving als de onze.

Hele generaties gelovigen zijn in het verleden gewoon opgevoed met niets dan de kennis die ze opdeden binnen het geloof, zonder informatie van buitenaf. Ook voor die mensen was er geen kwestie van keuze, dat was gewoon alles wat er was. En voor sommigen nog steeds is.

Het kiezen NIET langer een bepaald geloof aan te hangen of je geloof te verliezen is een optie waar niet alleen heel veel lef (om op te staan tegen de omgeving) en kennis (om te beseffen dat de wereld anders in elkaar zou kunnen zitten dan je hebt geleerd), maar ook overtuiging en zelfvertrouwen (om zeker te weten dat je niet de beloofd hel en verdoemenis wacht die je je hele leven is voorgehouden) voor nodig is. Wederom, in een vrije samenleving met vrijheid van Godsdienst.

In de praktijk zijn mensen met een verplicht opgelegd geloof (in een land zonder scheiding van kerk en staat bijvoorbeeld) gewiekst genoeg om de schijn voor de buitenwereld op te houden en binnen te doen wat ze willen. Zodra de verlichting van buitenaf wordt toegestaan, wordt deze snel genoeg ook van binnenuit omarmd als daar de behoefte aan is. Mensen kunnen heel heel lang de schijn ophouden voor een ander, maar zichzelf houd niemand lang voor de gek.

Ik mis in je vraag overigens ieder respect voor mensen die ook in deze tijd nog bewust kiezen voor een religie, of dat nu Christendom of Islam of Ietsisme is. En dat zijn heel wat meer mensen dan je denkt. Niet iedereen kan zelf de hele wereld 'aan'. Veel mensen hebben een leidraad of een richtlijn nodig. En er komt niet uitsluitend slechts uit die hoek, zoals er niet alleen maar goeds uit de hoek van de niet-gelovigen komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals ik het zie zijn er 3 punten die houvast geven in het leven: geloof, hoop en liefde. En dat is toe te passen op elke dagelijkse situatie die je tegen komt. Zonder dat zou het niet eens de moeite zijn om te leven, waarom zou je dan willen 'overleven'. Totaal doelloos in het leven staan en je tijd uitzitten? Dat is pas zelfvernedering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kom jij erbij dat ik mijzelf zou vernederen door te geloven? Ik voel dat helemaal niet als vernederend, ik heb er steun aan en doe daarmee niet aan zelfvernietiging!!! Ik doe er trouwens ook niemand kwaad mee!
Waarom ik geloof zou ik je niet kunnen zeggen, het wordt mij niet door iemand anders opgedrongen. Mijn gezin gelooft trouwens nergens in.
Volgens mij haal jij geloven in een God en het horen bij een Godsdienst door elkaar. Ik vind jouw mening bijzonder arrogant, je scheert alles over één kam.
Ik respecteer een ander z`n godsdienst of atheïsme en veroordeel een ander niet!