Om 6 uur 's morgens na het nieuws op de radio hoor ik het Wilhelmus.. wat is de reden dat dit op deze tijd wordt uitgezonden?

Radio5 , eerst het gelezen radiojournaal en meteen daarna het volkslied.. het Wilhelmus .. waarom?

Toegevoegd na 24 minuten:
en ook : Waarom wordt het überhaupt uitgezonden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (1)

Hiermee is een traditie in ere hersteld.
Op dagen waarop het Nederlandse volk iets te vieren of te herdenken heeft wordt op de radio al vaak het Wilhelmus gespeeld. Zo is het volkslied te horen op dagen als Koningsdag en Bevrijdingsdag.
In het radioprogramma Wekker-Wakker! op Radio 5 is het Wilhelmus elke werkdag even na 6 uur ‘s ochtends te horen, direct na het radiojournaal. Vroeger weerklonk het Wilhelmus elke dag bij de sluiting van de radiozenders om middernacht.

Er is al jaren discussie over (het ontbreken van) het Wilhelmus op de radio. De Bond van Oranjeverenigingen riep de NOS in januari nog op de in onbruik geraakte radiofelicitatie aan de jarige koningin en het aansluitende Wilhelmus in ere te herstellen. Koningin Beatrix werd toen 71 jaar. Velen missen volgens de Bond de traditie van het in alle vroegte feliciteren en het Wilhelmus.
SimonV
8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
Bedankt, maar dat kan alleen de vraagsteller doen...