Zijn er nu in een mensenleven relatief meer mensen die beschouwd worden als naaste vrienden/familie dan 50 jaar geleden?

Of blijft dat relatief gelijk?

13 jaar geleden

Het beste antwoord

De hechtheid van de banden toen is er nu veel minder. Mensen zagen elkaar veel regelmatiger, bijvoorbeeld op zondagen in de kerk en omdat de afstanden fysiek korter waren. En verdieping van relaties hangt sterk samen met dingen met elkaar meemaken, samen geschiedenis en herinneringen opbouwen, moeilijke dingen delen, dagelijkse dingen delen. Dat was toen veel gewoner en misschien ook meer nodig. Het contact was hechter. Je kon bij calamiteiten op elkaar rekenen.

Nu zijn die sociale banden m.i. korter durend en meer afhankelijk van wat je doet, van de levensfase (studietijd, baan, kids) waar je in zit, van de tijd die je hebt in je etmalen. En minder afhankelijk van elkaar, individueler, onzichtbaarder. Door vrijwel alles via internet te kunnen doen hoef je de deur niet meer zo uit, dat kan ten koste gaan van sociale vaardigheden. Lief en leed wordt niet meer zo intensief met een vast groepje 'IRL' vriendschappen gedeeld, maar versnipperd en ontdaan van emotie via indirecte contacten (sms, mail, blogs, hyves etc: je slingert je update de media in en wie weet komt er wat op terug). Of juist heel primair zonder na te denken. En dat kan 24/7, je hebt volledige planningsvrijheid omdat alleen de eigen agenda daar relevant voor is.

Ik denk dus dat het feitelijk niet anders kan dan dat er veel minder mensen zijn met naaste vrienden/familie (ook omdat families idd kleiner zijn geworden). Althans, van het soort dat er 50 jaar geleden was.

Maar of dat ook zo beschouwd wordt? Misschien niet - een groot effect van vrienden op internet is dan ook wel weer dat het drempelverlagend werkt om je gevoelens te uiten. Er is rust, je wordt niet zo onderbroken of afgeleid, waardoor je misschien vanwege de onzichtbaarheid intiemere details kunt uiten dan face-to-face. En het is makkelijk, als je je degelijkse belevenisjes online zet of rond stuurt kunnen anderen daar gericht op inhaken. Je komt sneller mensen tegen die dezelfde ideeën of hobbies etc hebben. En dát geeft dan weer juist wél een gevoel van hechte intimiteit. Met méér mensen dan met wie dat vroeger mogelijk was.

Conclusie: Ja. Er worden meer mensen beschouwd als naaste vrienden/familie, maar de aard van die banden is inhoudelijk heel anders dan 50 jaar geleden. Met eigen voor- en nadelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk eerder dat het minder wordt gezien het feit dat Nederland vergrijst.

Er worden minder kinderen geboren, dus families worden kleiner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat het heel erg afhangt van de persoon.

ik denk wel dat we nu meer durven, eerlijker zijn en meer behoefte hebben aan saamhorigheid ed

vroeger ging je wel intensiever met elkaar om vanwege geen tv ed, dus deed je meer met elkaar, maar in een klein kringetje, maar naar mijn idee wel sterk was.

en nu heb je zo veel meer manieren van communicatie, dat het veel makkelijker lijkt, je sneller veel vrienden hebt, maar waardoor de vriendschap dus ook sneller weer verbroken kan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit hangt erg af van wat jij onder vrienden verstaat. De term vrienden is tegenwoordig minder diepgaand dan vroeger. Het bekende gedicht van Toon Hermans geeft duidelijk aan hoe vroeger over vriendschap gedacht werd.
Echte vriendschap is nu net zo zeldzaam als vroeger.
Vroeger gingen mensen wel makkelijker met elkaar om maar dat kwam omdat je de ander nodig hebt. Tegenwoordig kan je je leven veel individuele leven. Je hebt alles onder handbereik. Juist daarom hebben mensen tegenwoordig meer "nep" vrienden nodig. Ik weet niet hoeveel vrienden jij op Hyves hebt maar zou jij voor iedereen op die lijst midden in de nacht op staan wanneer hij/zij voor de deur staat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Minder dan vroeger, omdat sommige mensen hun 'vrienden' hebben vervangen door internet vriendschappen. Ik zit duidelijk niet op facebook, hyves of twitter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er schijnt wel een bovengrens te zijn aan het aantal personen waarmee je een sociale band kunt opbouwen: 150.

Ten minste, volgens Robin Dubar, een Engels antropoloog en evolutiebioloog, gespecialiseerd in het gedrag van primaten.