Wat vinden jullie van (klimaat)activisten die het openbare leven beïnvloeden met stakingen?

Ik lees bijvoorbeeld dit:
https://www.nu.nl/binnenland/6307218/klimaatblokkade-op-snelweg-a10-mislukt-activisten-boos-op-politie.html

Ja, vrijheid van meningsuiting, maar waarom zoveel andere duperen die hier niks mee van doen hebben? Moet je niet meer ergens bij de bron gaan protesteren?
Ik heb ook wel moeite met het arresteren van deze mensen. Dat is toch ook geen vrijheid van meningsuiting toestaan? Anderzijds brengen ze mogelijk wel de veiligheid in gevaar, dus wat weegt dan zwaarder?

Picture for question
4 weken geleden
3.2K
ronron1212
4 weken geleden
Dat zijn geen stakingen maar demonstraties.
meneeraartNL
4 weken geleden
Klopt, had demonstraties moeten zijn, maar je snapt wel wat ik bedoel. Ik ben benieuwd naar jouw mening.
janjan
4 weken geleden
Ik hou ook niet van het Nederlandse klimaat en daarom ga ik vaak op vakantie naar een warm land.
Na 10 dagen genieten van het mooie weer ben ik wel weer blij om naar huis te gaan. Lekker de koelte in.
teusvh
4 weken geleden
Vrijheid van meningsuiting en het recht op demonstratie zijn twee verschillende zaken.
Schrijf gerust hele stukken in de krant, begin je eigen radiozender, hang een spandoek aan je huis, of wat dan ook.
Het uitoefenen van grondrechten vindt ook dáár zijn grens waar je de rechten van anderen schendt. Waar onder het vernielen van zijn spullen. Of verhinderen dat hij op tijd op zijn werk is.
Wat XR doet heeft serieuze trekken van terreur.
https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/terreur
SingingCoyote13
4 weken geleden
ik ben ook voor het milieu maar ik deel niet alle meningen of uitingen die men uitvoert omtrent. het begint nu verstoring van openbare orde te worden langzamerhand - men kan ook gewoon in de haagse binnestad bij de tweedekamer voor gaan zitten, elke dag desgewenst, en alle ministers duidelijk maken wat er gebeuren moet. en zoals het plaatje toont verwordt het nu een feestje elke keer, gezellig met zn allen en een hapje en een drankje, liederen zingen - ik weet niet meer wat te denken. er moet wel iets ondernomen worden om het milieu/de planeet te redden, maar niet alle maatregelen zijn mogelijk geschikt hiertoe.

Antwoorden (3)

ik vind dat deze activisten een redelijk goede reden hebben tot protesteren, die helaas ook iedereen aangaat. Ook zijn deze protesten vrijwel altijd geweldloos verlopen (naast geweld van politie maar dan hebben ze dan ook alle rechten op/toe). toch is het onveilig om zomaar een snelweg op te huppelen en je belemerd er een boel mensen mee. Ik vind dat de protesten van de A12 oké zijn omdat deze lang van te voren waren aangegeven en (voor mijn weet) veilig gebeurden.
4 weken geleden
Het overtreden van de wet ondermijnt de rechtsstaat en schaadt de samenleving. Demonstranten en actievoerders hebben het recht om hun standpunten te uiten, maar dit moet binnen de grenzen van de wet gebeuren. Het blokkeren van wegen verstoort niet alleen het dagelijks leven van mensen, maar kan ook levens in gevaar brengen in noodgevallen zoals medische noodsituaties of branden. Het recht op demonstratie mag niet dienen als vrijbrief voor wangedrag. Het naleven van wetten en regels is essentieel voor een ordelijke samenleving waarin conflicten op een vreedzame en democratische manier worden opgelost. Als demonstranten ervoor kiezen om de wet te overtreden door wegen te blokkeren, moeten ze gearresteerd worden om de rechtsorde te handhaven en het principe van gelijke behandeling voor iedereen te waarborgen. Dat geldt ook voor boeren en hun tractors.
4 weken geleden
Ach, gewoon negeren, zet toch geen zoden aan de dijk.
het is allemaal volk dat te beroerd is om te werken, dan
werkend Nederland maar treiteren.
Meestal ff omrijden, ze worden het ooit zat, zo niet
met een shovel ze aan de kant schuiven.
3 weken geleden