Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is jouw mening; sirene op de ambulance van de dierenambulance?

Zoals de vraag al zegt :)
Hoe denk jij erover? En waarom?

Note: wel dat de sirene alleen aan gaat bij nood (levensgevaar).

Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (8)

Nee, je mag geen risico's in het verkeer nemen als er ergens een vlieg een bloedneus heeft.

Het is goed dat er een dierenambulance is, maar je kan ook overdrijven.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dat van die vlieg is overdreven, ik hoop dat iedereen dat begrijpt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Waarom nou weer die -1? Het mijn mening, dan kan niet fout zijn toch?
Rieneke1
16 jaar geleden
ik heb je geen minnetje gegeven, maar ik vind jouw antwoord ook niet waardevol eerlijk gezegd.
spoedritten zijn ritten voor aangereden honden en katten, en politiemeldingen, als er bijv een dode zwaan van de weg af moet.
nee, dat mogen we niet, en terecht.
rijders op alarmvoertuigen hebben daar een speciale opleiding voor gevolgd, en dat is niet voor niets.
wel mogen we bij spoedritten gebruik maken van de busbaan, en dat is erg prettig, want vaak zit je toch met gekrulde tenen.
(Lees meer...)
Rieneke1
16 jaar geleden
Een dierenambulance (en belangrijker, de chauffeurs) hebbeen GEEN vrijstelling volgens het RVV en moeten zich dus heel simpel houden aan de normale verkeersregels die gelden voor alle "gewone" bestuurders. Je bent in een dierenambulance geen voorrangsvoertuig en hebt geen enkel ander of extra recht. Dus een sirene is gewoon niet toegestaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
paulus811
16 jaar geleden
Lijkt me niet een heel ingewikkelde wet om aan te passen als we dat willen.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ik heb die wet niet uitgevaardigd, hoor. Van mij mag er een sirene komen, WE willen het wel, maar ZIJ (de wetgever) niet.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Goede reactie Joop, +1
paulus811
16 jaar geleden
Met 'we' bedoel ik de samenleving en daarmee ook de politiek. Maar ik heb nog eens een paar kamervragen over dit onderwerp bekeken en vanuit de overheid is er inderdaad geen bereidheid om sirenes op dierenambulances toe te staan. Dit om wildgroei te voorkomen.
Ja, een sirene zou moeten mogen omdat ook een dier recht heeft op een zo snel mogelijke behandeling door een dierenarts. Dieren voelen pijn, dus ook voor hen is het zaak dat ze zo snel mogelijk geholpen worden.

Dat het soms het verkeer ophoudt is dan jammer, dan maar 3 minuten later aan je aardappeltjes.
(Lees meer...)
16 jaar geleden
Rieneke1
16 jaar geleden
nee paulus, mensen gaan gekke dingen doen als ze een sirene horen.
plus de chauffeur heeft een speciale opleiding nodig, en dat is niet betaaslbaar.
en jij hebt het over "een dier".
waar ligt de grens?
paulus811
16 jaar geleden
Jawel Rieneke. jij draagt nu mitsen en maren aan om een sirene niet toe te staan, maar in de vraag stond niet dat ik daar rekening mee moest houden bij het beantwoorden. Dat het geld kost snap ik, dat er veel vrijwilligers op de dierenambulance zitten snap ik ook, dat de politiek er niet aan wil snap ik ook, dat ....nou ja vul maar in. Kortom, ik begrijp dat er knelpunten zijn, maar als de samenleving dat wil en er geld voor over heeft, zijn die oplosbaar. Ik heb de vraag beantwoord met in het achterhoofd een noodgeval voor een van mijn eigen honden om snel bij een arts te zijn.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
veel gekker moet het toch niet worden
paulus811
16 jaar geleden
Mijn mening wordt gevraagd en dit is 'm. Je zult het ermee moeten doen.
Toen ik, na een blind date met een rottweiler in een dierenambulance naar het ziekenhuis werd vervoerd. Was ik heel erg blij dat een dierenambulance geen sirene heeft...

En om antwoord te geven op je vraag: NEE... Geen sirene op de dierenambulance. De chaufeurs die op een dierenambulance zitten zijn doorgaans allemaal vrijwilligers. En hier komt bij dat een 'huisartsen ambulance' ook geen sirene heeft. En die gaat wel naar noodsituaties toe, waar wel sprake is van levensgevaar...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Rieneke1
16 jaar geleden
nu ben ik het toch eens met je eens ;p
+1
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ik snap alleen je laatste zin niet zo: "En die gaat wel naar noodsituaties toe, waar wel sprake is van levensgevaar..." Ik heb het namelijk ook over gevallen van levensgevaar, als bijv een hond een maagtorsie heeft, of een kat die is aangereden.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
@Pijnboompitje: En wat is het leven van een kat, of een hond meer waard dan een oud vrouwtje in ademnood? Met andere woorden: Waarom zou een dierenambulance wel met een sirene mogen rijden en een huisarts niet?
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Lees mijn reactie goed, ik geef geen vergelijkingen. Jij zei 'waar wel sprake is van levensgevaar', maar een dier heeft ook een leven. Als dat dier in gevaar voor het leven is (zoals bovenstaande antwoorden), heet dat ook levensgevaar.
Nee. Ik ben gek op dieren. Ik ben vegetariër omdat ik zo min mogelijk (dieren)leed wil veroorzaken. Maar dit gaat me te ver.

Ook met zwaailicht en sirene en getrainde chauffeurs kleeft er altijd een risico aan zo hard mogelijk door het verkeer scheuren terwijl je alle verkeersregels negeert. Dat we dat risico accepteren als er een mensenleven in het geding is, is denk ik een goede zaak. Maar ik denk ook dat een mensenleven het enige is waar ik dat risico voor accepteer.

Ook lijkt het me een slechte zaak als mensen die minder om dieren geven bij de zoveelste sirene denken "ach, zeker weer een hond" en daarom een stuk minder haast maken met uit de weg gaan. Sirene en zwaailicht werken bij de gratie van hun zeldzaamheid: vor hoe meer zaken ze gebruikt worden, hoe minder urgent de boodschap lijkt voor andere weggebruikers.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Dat laatste is misschien nog wel het beste argument om deze waanzin te stoppen.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Helemaal juist. Plus dat er regelmatig ook een ambulance crasht.
Nee, in de eerste plaats omdat de dierenambulance vaak wordt gereden door vrijwilligers, en deze kun je en mag je niet daarover de verantwoording geven, daarvoor worden ze ook niet betaald.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
No way. De dierenambulance is een goedbedoeld initiatief dat van mij best mag blijven zolang het geen overheidsgeld kost, maar een sirene heeft natuurlijk wel een heel specifieke functie, en levensgevaar voor een (huis)dier kan nooit, nooit, helemaal nooit een reden zijn om mensen (het overige verkeer) in gevaar te brengen door zwaailicht en sirene te gebruiken.

Vergis je niet hoeveel ongelukken er gebeuren met ambulances ; het is echt gevaarlijker werk dan je denkt. En dat zijn nog mensen die er speciaal voor zijn opgeleid ; op een direnambulance zitten in de regel vrijwilligers. Ik moet er echt niet aan denken.
Bovendien ondermijn je de functie van die signalen : als mensen ook voor dierenambulances en dergelijke zouden moeten oppassen, zou de alarmfunctie wel eens verloren kunnen gaan ('Zal wel weer een direnambulance wezen' ).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing