Er is nu een radioactieve wolk boven ons land. Het RIVM heeft gezegd dat we ons geen zorgen moeten maken. Terecht? Ik vind het best wel eng.

De media berichten ook met grote koppen ( Telegraaf ) hierover. En er worden ook weer allemaal reacties gegeven door andere lezers. De een geruststellend, de ander juist niet. Moet ik nu binnen blijven en de ramen dicht houden of heeft dat geen zin/is dat niet nodig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja. De telegraaf...
Steenuiltje
13 jaar geleden
De Telegraaf houdt wel van ramptoerisme. De Telegraaf is goed om de haard mee aan te steken! :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn pa zei altijd: de Telegraaf, daar zou ik mijn kont nog niet mee afvegen. :-p
Steenuiltje
13 jaar geleden
En gelijk heeft je vader!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heeft hij groot gelijk in. alles veel erger maken dan dat het is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk ook even hier: http://xkcd.com/radiation/ Legt uit dat er altijd straling is, en hoe sterk de straling was van bijvoorbeeld Tsjernobyl en dergelijke.

Het beste antwoord

Mijn man en ik zeiden al tegen elkaar: dit bericht is bedoeld om mensen gerust te stellen, maar veel mensen zullen juist ongerust worden.

Wat je waarschijnlijk gehoord of gelezen hebt, is dat het RIVM verwacht radioactieve deeltjes te zullen kunnen ontdekken in de lucht. Nét, met moeite. Dat zegt niets over de hoeveelheid straling, en alles over hoe ongelofelijk gevoelig die apparatuur is. De deeltjes waar het om gaat, zijn gewoon zó klein, dat ze sowieso over de hele wereld verspreid worden. Dat zegt niets over het risico.

Het is 'gevaarlijker' om bij de tandarts een foto van je gebit te laten maken of een MRI-scan te ondergaan dan het is om - óók gedurende lange tijd - je ramen open te laten. Zelfs als je in een vliegtuig zit, wordt je blootgesteld aan meer straling dan in het grootste deel van Japan zélf, laat staan de enorm verdunde lucht die in Nederland aankomt.

De situatie in Japan is zorgelijk door de risico's (vooral dáár, terplekke) op wat er nog kan gaan gebeuren, maar laat je niet gek maken. Er is niets mis met de lucht in Nederland, en je kunt al helemaal niet spreken van een 'radioactieve wolk'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ heel juist. De volkskrant schreef vanmorgen "ER werden al deeltjes gedetecteerd in IJsland. De hoeveelheid was minder dan een miljoenste van wat werd gevonden in Europese landen na de kernramp in Tsjernobyl in 1986. " Eén miljoenste en wij kregen destijds in 1986 dus die deeltjes over ons heen en er gebeurde helemaal niets.

Andere antwoorden (8)

ik zou me niet heel druk erover maken. maar een beetje zorgen is nooit verkeerd;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals gewoonlijk brengt de Telegraaf het nieuws weer met schreeuwerige koppen en zonder enige nuance. De radioactiviteit is op een niveau dat het nauwelijks meetbaar is. Ik hecht meer waarde aan berichten van het RIVM dan van de Telegraaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hihi mijn pa zei altijd: de Telegraaf, daar zou ik mijn kont nog niet mee afvegen. :-p
Ben ik daarom zo goed gekleurd in het zonnetje vandaag?

Ik zou me er ook niet heel erg druk om maken. Alles wat je eet, drinkt en ademt krijg je kanker van. Leef en probeer er wat van te maken. Voor die mensen die dichtbij die kerncentrale wonen is het wel een groter probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En trouwens, de concentraties hier zijn echt enorm klein. Je zal er geen last van ondervinden, tenzij je een immuunsysteem-ziekte hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ramen en deuren dicht is nog niet aan de orde.Maar het hoor natuurlijk niet in de lucht.Als het echt gevaarlijk word krijgen we een echte waarschuwing dmv het allarm wat 1keer in de maand afgaat op de eerste maandag van de maand.En lekker naar buiten en genieten van het weer en de natuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn maar weinig dingen nodig om de gehele Nederlandse bevolking bang te maken. Straling behoort tot een van die dingen.
Veel mensen weten wat voor schade straling kan veroorzaken bij een mens, heel veel mensen weten echter niet welke dosis daarbij hoort. Ik zag zo laatst op het nieuws dat er een dosistempo was gemeten van 900 microSievert/uur. Zo'n lage dosis is verwaarloosbaar alleen mensen die dit niet weten vinden 900 een groot getal, dus moet het wel erg schadelijk zijn!
De radioactieve stoffen die ons land bereiken hebben al helemaal een verwaarloosbare hoeveelheid dosis. Als je bedenkt dat je sowieso veilig bent als je op 200km afstand staat, dan is het in Nederland zeker veilig.

Ik zou me hier dus niet al teveel druk om maken en vooral geen geiger-müllertelbuis kopen (zoals een aantal mensen in Nederland hebben gedaan).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee , dit is geen radioactieve wolk. Dit is een kleine verhoging van de achtergrond straling.
Bij de tandarts voor een röntgenfoto krijg je meer, met een transatlantische vlucht krijg je meer straling.
Straling is niet het probleem, we kunnen tegen een kleine hoeveel heid straling . Iedere dag krijg je een klein beetje radioactieve straling onder andere vanuit het heelal , en de radioactieve natuurlijke elementen in de aarde , en het radongas dat in bouw materialen zit.

In het voorjaar van 1986 kwam de wolk van radioactieve deeltjes uit de ontplofte en brandende kerncentrale in Tsjernobyl, ook boven Nederland te hangen. Het was mooi voorjaarsweer , geen "vuiltje " in de lucht.
De radioactieve deeltjes sloegen neer op gewassen. Er werd ontraden om spinazie en melk te eten en drinken .

Ik ben die dag gewoon buiten gaan lopen ( iets korter dan anders maar ik kon niet binnen blijven voor een aantal dagen) .

Heel veel mensen hebben gewoon buiten gelopen en gewinkeld op terrasje gezeten , etc.

Er is niet bekend dat er mensen zijn overleden aan de gevolgen van deze dag buiten lopen.

* Toch* zie ik merkwaardige , agressieve gevallen van kanker , af en toe opduiken bij leeftijdsgenoten, die dan veel te vroeg sterven. Ik vraag mij dan wel eens af of we toch niet een plutonium deeltje of 3 hebben ingeademd die dag.

De radio actieve deeltjes die in de Fukushima kerncentrale ontsnappen , zijn minder gevaarlijk dan de Tsjernobyl deeltjes . De gevaarlijke troep zit nog *in * de kerncentrales , onderandere in #3 die deels met plutonium deeltjes is gevuld.

Zolang de Fukushima nog niet totaal wegsmelt , geevacueerd / verlaten wordt , of ontploft , is er heel, héél weinig om je in * Nederland* zorgen over te maken voor wat betreft je gezondheid...

Toegevoegd na 18 minuten:
Plutonium wordt wel gezien als één van de gevaarlijkste stoffen in de Fukushima reaktoren. Lees mee op wikipedia in het Engels : The U.S. Department of Energy estimates that the lifetime cancer risk for inhaling 5,000 plutonium particles, each about 3 microns wide, to be 1% over the background U.S. average.[90] Ingestion or inhalation of large amounts may cause acute radiation poisoning and death; no human is known to have died because of inhaling or ingesting plutonium, and many people have measurable amounts of plutonium in their bodies.[76]

Dus de meesten van ons hebben radioactieve deeltjes in het lichaam , van de gevaarlijkste soort nog wel en er gebeurt niets ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een lap tekst en wat een geruststelling! Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"en wat een geruststelling" weet ik niet of je dat letterlijk bedoelt ? Het gaat erom dat je het kan relativeren. Er is nog niets om je zorgen over te maken. Maar het kan nog erger worden en dan weet ik het niet . We moeten maar afwachten en hopen op een oplossing in Fukushima. Voorlopig staat er nog niets in brand en is er nog geen reactor ontploft. ( 23-03-2011 )
De meesten van ons maakten Tsjernobyl mee, dat veel erger was. Ik voel mij beter dan ooit tevoren!