Mag je in Nederland in elke gemeente wonen? Zo ja hoe kan het dat texel eisen stelt zoals economisch gebonden zijn of huis koopt boven de 280000 euro

Vind het vreemd dat je in elk land mag wonen binnen de EU maar niet zomaar kan wonen in een gemeente zoals Texel

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Je mag overal wonen, het is niet verboden, maar er kunnen extra eisen gesteld worden. Maar voor Texel zijn die eisen tijdelijk afgeschaft, zie de website van de gemeente zelf:

"Sinds 15 juli 2011 is als proef voor een jaar de huisvestingsvergunning afgeschaft. In deze periode mag u zich vrij vestigen op Texel in woningen met een woonbestemming. Dit geldt nu dus ook voor woningen beneden de huur- of de koopprijsgrens. Na een jaar wordt de proef geëvalueerd. Naar aanleiding van de uitkomsten van de evaluatie wordt een advies en een voorstel naar de gemeenteraad gedaan. Aan de hand van het advies besluit de gemeenteraad or er weer een huisvestingsvergunning wordt ingevoerd of dat deze definitief wordt afgeschaft."

Dus, snel daar gaan wonen, als je dat wilde :)
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Op een eiland kunnen nou eenmaal maar een beperkt aantal mensen wonen, dus kan niet zomaar aan iedereen worden toegestaan om zich daar te vestigen. Economische gebondenheid lijkt mij een zeer redelijke eis. Net als het omgekeerd toch ook vaak door werkgevers wordt verlangd dat de werknemers in de omgeving van het betreffende bedrijf wonen.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ook zo: iedere gemeente heeft een eigen vestigingsbeleid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, hier in de buurt een klein dorpje waar de kinderen graag zouden blijven wonen maar nee, ze krijgen geen voorrang en er worden huizen gebouwd die niet voor starters zijn.
Nee dat mag niet! je moet inderdaad op de een of andere manier verbonden zijn met een gemeente. Als je 65 jaar of ouder bent mag je je wel overal in NL vestigen.