Als ik in de auto van mijn man rij. moet ik dan de verzekering oversluiten op mijn naam?

de auto staat op zijn naam, maar momenteel rij ik het meest in die auto. heb zelf pas het rijbewijs. dus dan word de verzekering meteen duurder. of ben ik wel gewoon verzekerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Het is de auto zelf die verzekerd is, niet de bestuurder. Wel moet de verzekeringsnemer altijd degene zijn op wiens naam de auto staat. Je kúnt de verzekering van de auto dus niet op jouw naam zetten, tenzij je de auto zelf ook op jouw naam zet.

Wel willen verzekeraars het graag weten als een ander dan de eigenaar (en dus verzekeringsnemer) de 'regelmatige bestuurder' (ofwel: degene die er het meest in rijdt) is. Is die regelmatige bestuurder nu de buurman, of je achterneefje, of een vriend, dan kun je problemen krijgen als je schade rijdt en blijkt dat een ander dan opgegeven de regelmatige bestuurder is.

Gaat het echter om je echtgeno(o)t(e), dan zul je geen problemen krijgen. Verzekeringen gaan er sowieso al van uit dat echtelieden een auto samen gebruiken, en dat dat in de ene periode wat meer de ene dan de andere zal zijn, en in de andere periode weer andersom. De auto (en verzekering) is dan de facto gezamelijk bezit, ook al kan hij juridisch gezien op maar één naam staan. Om bij iedere verandering weer de regelmatige bestuurder anders te registreren, zou de verzekering meer kosten aan administratie dan het ze ooit op zou leveren.

Om een lang verhaal kort te maken: als ik jou was, zou ik me er niet druk om maken. De auto staat op naam van je man, je man is dus verzekeringsnemer, en de premie is gebaseerd op zijn claimvrije jaren als verzekeringsnemer. Gewoon houden zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ha, die Moortje;

Normaal gesproken wordt een partner (mits natuurlijk in bezit van een rijbewijs) altijd geaccepteerd als tweede bestuurder van een auto. Eventueel kun je dat nog laten registreren door de verzekeraar, maar ook nu ben je gewoon verzekerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vaak moet de jongste regelmatige bestuurder de verzekering afsluiten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de AUTO is verzekerd, mits bestuurd door iemand die rijbevoegd is en dus een geldig rijbewijs heeft.
Al laat je de overbuurman rijden, dan is ook hij verzekerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb verzekering afgesloten bij fbto, en geloof dat ik daarmee de auto heb verzekerd, dus wie daar ook in rijdt is verzekerd. ( natuurlijk wel volgens de wet, 18 jaar, rijbewijs enz)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de auto is verzekerd en niet de bestuurder dus nee dat hoeft niet,de enige reden om dit door te geven aan de maatschappij waar de verzekering is afgesloten zou kunnen zijn dat de verzekering aan ander eigen risico hanrteerd bij ongeregistreerde bestuurders of dat je zelf een no claim korting wil opbouwen.Dat is een afweging die je zelf moet doorrekenen.
Het maakt dus niet uit wie in de auto rijd zolang de bestuurder maar bevoegd is om te rijden is de auto verzekerd.