Het is de auto zelf die verzekerd is, niet de bestuurder. Wel moet de verzekeringsnemer altijd degene zijn op wiens naam de auto staat. Je kúnt de verzekering van de auto dus niet op jouw naam zetten, tenzij je de auto zelf ook op jouw naam zet.
Wel willen verzekeraars het graag weten als een ander dan de eigenaar (en dus verzekeringsnemer) de 'regelmatige bestuurder' (ofwel: degene die er het meest in rijdt) is. Is die regelmatige bestuurder nu de buurman, of je achterneefje, of een vriend, dan kun je problemen krijgen als je schade rijdt en blijkt dat een ander dan opgegeven de regelmatige bestuurder is.
Gaat het echter om je echtgeno(o)t(e), dan zul je geen problemen krijgen. Verzekeringen gaan er sowieso al van uit dat echtelieden een auto samen gebruiken, en dat dat in de ene periode wat meer de ene dan de andere zal zijn, en in de andere periode weer andersom. De auto (en verzekering) is dan de facto gezamelijk bezit, ook al kan hij juridisch gezien op maar één naam staan. Om bij iedere verandering weer de regelmatige bestuurder anders te registreren, zou de verzekering meer kosten aan administratie dan het ze ooit op zou leveren.
Om een lang verhaal kort te maken: als ik jou was, zou ik me er niet druk om maken. De auto staat op naam van je man, je man is dus verzekeringsnemer, en de premie is gebaseerd op zijn claimvrije jaren als verzekeringsnemer. Gewoon houden zo.