Hebben typisch Nederlandse voornamen betekenissen?

Ik heb het vermoeden dat de meeste Scandinavische voornamen afgeleid zijn aan mythologie, werkwoorden/beroepen en landschappen (Iris, Floris en Marie). Maar wat is er te weten over de (nu) abstracte namen zoals Piet en Jan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Alle korte namen als Jan en Joop zijn afkortingen/ verbasteringen van heiligen uit het christendom.
De meeste mensen zijn dit vergeten maar het is echt zo!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afgeleid van Johannes.
Antoni
14 jaar geleden
En waar komt de naam Martijn vandaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de heilige Sint Martinus

Andere antwoorden (3)

Kijk eens in de vele namen-boekjes, die er zijn - van heel veel namen staat de betekenis en/of van welke naam ze zijn afgeleid daarin. Piet (Petrus) en Jan (Johannes) zijn tamelijk voor de hand liggend, trouwens.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker en er zijn nogal wat boekwerken over verschenen. Zo heeft de naam Maria nogal wat betekenissen erbij gekregen in de loop van de tijd. Dat is een van de meest gebruikte namen ter wereld. Bij de Katholieken was het lang gebruik om een kind op te dragen aan een beschermheilige en dat was Maria. Veel mannen kregen die naam als extra erbij.
Het betekent trouwens niet alleen droevenis en bitterheid, maar ook "Het zeer gewenste kind".
Hier in Nederland was het Christelijke geloof lange tijd heersend.