Wat moet je doen als je gepest wordt in de buurt?

Door een groepje mensen, vooral natuurlijk als ze samen zijn, maar ook als ze alleen zijn. Dingen roepen, bedreigen, dat soort dingen. Volwassen mannen (40+) tegen iemand van 19.
Er wordt verteld dat je 'er boven moet staan', maar dat is echt heel lastig. Is dat alles wat je kan doen?
Ze (waar het om gaat) is wel al eens naar de politie geweest voor de bedreigingen, maar ja...ze kan niets 'bewijzen'. En verder is de tip: ze uit de weg gaan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Heeft ze officieel aangifte gedaan, of is ze afgescheept door de politie? Zoals je het zegt, klinkt het als het laatste.

Het enige dat ik op dit moment kan bedenken is: aangifte doen. Iedere keer dat ze wordt bedreigd, wéér aangifte doen. Ga met haar mee naar het politiebureau, samen sta je sterker. Laat je vooral niet afschepen met een verhaal dat je 'toch niets kan bewijzen' en dat aangifte daarom 'toch geen zin heeft'.

Als je geen aangifte doet, komt je geval niet in de statistieken terecht waar het politiekorps op wordt afgerekend. Daarom hoor je steeds meer verhalen over agenten die burgers actief ontraden om aangifte te doen. Doe je wel aangifte (dit is je recht!) dan heeft de politie een veel grotere stok achter de deur om iets te doen.

Bedreiging is een misdrijf, iets waar de politie actie tegen *moet* ondernemen, niet iets dat je maar 'uit de weg moet gaan'. Probeer bewijs te verzamelen als dat kan. Loop desnoods een paar keer een stuk achter je vriendin met een cameratelefoon en neem de bedreigingen op.

Maar ook zonder bewijs: doe *iedere* keer opnieuw aangifte van bedreiging. Als de politie zich niet vanzelf gedraagt als je beste vriend, zet ze dan onder druk. Want wat er met je vriendin gebeurt, is *niet* oké.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Theoretisch heb je helemaal gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (7)

Uit de weg gaan is natuurlijk ee noplossing, maar niet zo heel prActisch. Dan kan je nergens meer naartoe zonder op te letten.

Waarom wordt ze door die mensen gepest is natuurlijk de eerste vraag. Volwassenen die in groepsverband pesten hebben of zelf een probleem, of er moet wel iets heel duidelijk 'anders' aan die persoon zijn.

Praten met de pestkoppen is waarschijnlijk de enige echte oplossing. Contact zoeken, en uitvinden waarom ze zo doen, en kijken of er op een volwassen manier mee om te gaan is. Naar de politie gaan helpt niet zo veel. Zelfs een verbod om bij haar in de buurt te komen is lastig te handhaven.

Als ze met hun gaat praten: Niet alleen laten gaan. Misschien is het zelfs beter om haar helemala niet met hun te laten praten, maar een bemiddelaar te zoeken die het groepje pestkoppen kent..

Lastig & vervelend!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je ce mogelijkheid zou hebben om het op te nemen?
dus de persoon zelf voorop laten lopen en een ander de bedreigingen laten filmen dan heb je bewijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer de leider uit te nodigen voor een gesprek. Doe dit schriftelijk. Concreet aangeven waarvoor en met verschillende datums.
Ga niet alleen met hun in gesprek.
Zet van te voren voor u zelf vast waarover u wilt speken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoek er een in elkaar of laat dat doen, gewoon goede mep verkopen, nooit meer last, beloof ik je. Even laten zien dat je wel degelijk tanden hebt. Zo heb ik het vroeger ook gedaan. Het klinkt niet van deze tijd maar soms heel soms moet je gewoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, volgens mij klinkt dat juist WEL als van deze tijd, er gewoon op los slaan! ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe weet je zo zeker of je er dan geen last meer van hebt? Er zijn er voor minder neergestoken of nog erger. Niet aan beginnen dus.
Net wat SuzyQ zegt; elke keer aangifte doen en je niet af laten schepen met "Je hebt geen bewijs".

"de wet verplicht de politie om aangiftes op te nemen. Zelfs als een agent twijfelt of er wel sprake is van een strafbaar feit mag hij de aangifte niet weigeren. Alleen bij hoge uitzondering is dit mogelijk. Verder is de politie verplicht om de aangifte op te nemen op het moment dat die gedaan wordt. Als dat op dat moment niet mogelijk is, dan moet het zo snel mogelijk wél gebeuren."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie een paar mogelijkheden.

Nummer een:
Praat met de wijkagent. Blijf praten met de wijkagent. Doe, in overleg met de wijkagent, aangifte. Elke keer weer. Van bedreiging en/of van stalking. Beide zijn strafbaar. Nadeel is dat je je belagers kwaad maakt. Je moet zelf inschatten wat ze dan gaan doen. Gaan ze echt rammen? Gaan ze "ondergronds" en krijg je regelmatig een steen door je ruit, een kras/deuk in je auto, hondenpoep in de brievenbus? Heb je dat er voor over?

Nummer twee:
Zoek flink wat sterke vrienden. Dreig terug. Laat het maar op een confrontatie aankomen. Zonodig: rammen wat je rammen kunt. Wel beheerst, zodat jouw groep nooit zwaarder kan worden bestraft dan je belagers. Dus nooit zelf uitlokken. Houd er rekening mee dat je belagers jou dan kunnen gaan opwachten, om jou een aframmeling te geven. Dat moet je ervoor over hebben. En zorg dat jouw vrienden dan eveneens wraak zullen nemen op je belagers. Hard tegen hard, dus.

Nummer drie:
Verhuis.

Persoonlijk zou ik een inschatting maken van de gevolgen van nummer een. Zijn de gevolgen je te ernstig, ga dan voor nummer drie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wijkagenten, ik heb daar wel eens van gehoord.
Maar ik heb er nog nooit éen gezien.
Sterker nog, de gemeente waar ik woon heeft niet eens een politieburo.
Maar overlast hebben we hier genoeg, dat dan weer wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Optie 2 moet je vooral doen, als je zoveel mogelijk slachtoffers wil. Geweld tegen geweld is nooit een oplossing. Kijk maar in het groot naar oorlogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Melissa, informeer bij je regionale politiebureau naar de wijkagent. Ik dacht dat overal wel een wijkagent was, maar misschien geldt dat niet voor de kleinere kernen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Biertje, ik heb de gevolgen van nummer twee beschreven. Ik ben er inderdaad geen voorstander van. In sommige omgevingen helpt het wel. Maar die kans is inderdaad klein.
Wat vreselijk voor die persoon.
Tja. Van de politie hoef je niks te verwachten dus.
Erboven staan is verdomd moeilijk lijkt me.

Ik denk dat ik naar die lui toe zou stappen. Niet alleen, maar samen met een vriend of kennis.
Ik zou proberen een gesprek aan te gaan, en ook proberen om zo goed mogelijk duidelijk te maken wat hun pesterijen met me doet.
Kortom: Op hun gevoel spelen!
Als je ze daarvoor ook maar enigszins ziet zwichten: gelijk een veer in de reet steken, lief, ja, zelfs dankbaar overkomen. Daar pak je domme mensen mee.
Ondertussen kun je lachen in je vuistje om zoveel domheid, en voelen zij zich heel wat dat ze zo aardig zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit kan in bepaalde gevallen goed werken.
Als er niet te praten valt, weet je met voor lui je te maken hebt. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 van mij, dit heeft volgens mij een goede kans van slagen. Je gooit zo geen olie op het vuur en je houdt de eer aan jezelf.