Hoe communiceerden ontdekkingsreizigers met andere volkeren?

Denk aan Marco Polo, Abel Tasman, en vele anderen. Zij trokken door de wereld, ontdekten nieuwe volkeren - en maakten contact.

Hoe deden ze dat, zonder tolk?

Toegevoegd na 25 seconden:

Noot 1:
Ik heb het over vredelievende ontdekkingsreizigers, dus niet over bijvoorbeeld de conquistadores die met musket en bijl communiceerden.

Noot 2:
Ik heb gezien dat er anderhalf jaar geleden een gerelateerde vraag is gesteld ( http://www.goeievraag.nl/vraag/zendeling.44326 ), maar daar werd ervan uitgegaan dat men elkaars taal al had geleerd.

Cryofiel
12 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe doe jij dat zelf als je in een land bent waar je niet de taal spreekt of ook maar iets van kunt herleiden?
Waar Engels of een gemeenschappelijke andere taal geen optie is.

Het beste antwoord

Handen en voeten, gebaren. In zowel Latijns-Amerika, Siberië en Afrika werd ook gebruik gemaakt van lokale gidsen en verkenners, die wel een taal spraken die de "andere volkeren" spraken.
Denk maar eens aan Marco Polo (aqls zijn verhaal tenmiste waar is).

Toegevoegd na 1 uur:
En die nieuw ontdekte volkeren waren alleen maar nieuw voor de (westerse) ontdekkingsreizigers. Die volkeren hadden zelf allerlei (handels)contacten met buurvolken. En moesten daarmee communiceren.
Echt totaal geisoleerde volken/stammen zijn er maar heel weinig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is precies het verhaal van Marco Polo dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die reisde in de Middeleeuwen over land van Venetie naar China.

Andere antwoorden (1)

Zoals al gezegd met handen en gebaren. In jouw voorb eeld heb je het over ontdekkingsreizigers.

Ik neem als voorbeeld o.a. het programma waarbij de ene hollandse familie een andere familie (stam) ergens in de bush bush bezoekt. Deze mensen kennen ook niet de taal!

Maar toch krijgen ze het voor elkaar om te zeggen wat ze bedoelen. Door héél veel met gebaren te praten en dingen uit te beelden, zoals je vroeger als kind welleens als spelletje dingen uit ging beelden.

Hoe laat je zien dat je honger hebt? Of wilt slapen? Of dat je nodig moet? Of dat je zwanger bent? Of kinderen? Hoe laat je merken dat je iets wilt weten? Door het uit te beelden. Serieus praten met een volk kan waarschijnlijk alleen als je jaren met ze leeft, dan leer je die taal ook vanzelf. Door uit te beelden dat je wilt eten: je doet net alsof je eet, snapt de andere volk dat jij honger hebt. Door uit te beelden dat je wilt slapen, door een dikke buik uit te beelden enz, enz, enz...

Dat zie je ook bij mensen die hier nét komen wonen, die zijn ook niet de taal machtig (in de meeste gevallen, soms ook gewoon wel) en moeten we soms in de hedendaagse maatschappij ook met gebarentaal praten en letterlijk uitbeelden wat we bedoelen. Bijvoorbeeld in ons werk, of als we iemand begeleiden, of vrienden met zo iemand willen worden.

Uiteindelijk is het vooral uitbeelden en gebaren maken. Want ja, we blijven mensen, waar je ook op de wereld woont, je hebt zowiezo dezelfde behoeftes...

Toegevoegd na 1 uur:
en uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde... zei het dat de een hier leeft en de ander daar..