Mijn man en ik zijn 7 jaar geleden in turkije getrouwd. Er was van mij toen geen familie bij. kunnen we nog een keer voor de NL wet trouwen?

Mijn man is turks en woont nu 3,5 jaar in nederland.
Wij zijn 7 jaar geleden in turkije getrouwd. maar van mij was er toen helaas niemand bij. daarom is mijn wens om nog eens te trouwen. Ook voor het gemeentehuis, zodat ik echt zijn naam kan aannemen. (nu heb ik een formulier ondertekend omdat ik anders voor altijd mijn meisjesnaam kwijt zou zijn, ook als ik bijv. zou scheiden). Ons huwelijk staat wel in nederland geregistreerd. Kunnen we het nog een keer overdoen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (4)

Volgens mij kan dit wel. Er zijn wel meerdere mensen die nog een keer trouwen geloof ik en als het niet officieel kan zou je altijd nog het feest kunnen overdoen!

Toegevoegd na 18 minuten:
Ga eens langs bij je gemeente en vraag het na. Ze kunnen je er vast alles over vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het feest kan nog wel eens over, maar de plechtigheid op het gemeentehuis is echt onmogelijk zonder echtscheiding vooraf.
Je kunt altijd 2 keer trouwen, zovaak je wilt. Zelfs als je in NL bent getrouwd en daarna nog een keer in NL wilt trouwen. Je mag echt zovaak met dezelfde trouwen als je wilt.

Toegevoegd na 1 minuut:
PS.: Je hoeft zelf niet te scheiden om nog een keer met dezelfde te trouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is grote onzin. Eenmaal getrouwd is het niet mogelijk om het nog eens te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, Lodewijk. Ik snap ook niet waar dit antwoord vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- Waar haal je het vandaan ? Dat noemen ze Polygamie en is toch echt verboden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan inderdaad niet, maar niet omdat het polygamie zou zijn. Polygamie is getrouwd zijn met meerdere mensen, niet meerdere keren met dezelfde persoon trouwen.
Informeren bij de gemeente en dan de leukste gemeente of lokatie uitzoeken. Dat kan op de gekste locaties tegenwoordig. Is je man gek van voetbal? Trouw in de ArenA, houden jullie van zand & strand; de Vliehors op Vlieland. Leuk voor je kinderen? De Efteling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, terwijl je getrouwd bent kun je niet nog eens trouwen. In ieder geval niet officieel. Maar niets houdt je natuurlijk tegen om een bruiloftsfeest te geven, compleet met ceremonie waarin jullie je geloftes nog eens dunnetjes overdoen. Dat geldt niet voor de wet, maar het gaat erom dat het voor júllie betekenisvol is.

Wat betreft de naam: informeer even bij de gemeente of jullie alsnog een 'verklaring naamgebruik' kunnen invullen. Daarmee wordt geregeld dat je officieel de achternaam van je man mag gebruiken, en dan wordt je door overheidsinstanties voortaan ook met die naam aangeschreven. Daarmee verlies je niet je meisjesnaam, die blijft levenslang de achternaam in je paspoort. Met, als je dat wilt, de toevoeging 'E/v [naam man]', waarbij E/v staat voor 'Echtgenote van'.