Hoe houd je privé en werk gescheiden?

Bij mijn vorige werkgever kreeg ik de deels de verantwoordelijk om het kwaliteitcenter te beheren. Ik bemoeide mij met werving en selectie. Ik heb een aantal goede mensen gevraagd, waaronder een iemand waarmee ik heel goed op kon schieten en ik zou het leuk vinden om daar meer tijd mee te besteden. Maar na een tijd begon ik toch wat meer voor haar te voelen. Ik heb dat op een zekere avond besproken met haar. Zij stelde voor om zelf op te stappen, maar dat vond ik toen niet nodig omdat ze goed haar werk deed. Ik zei wel dat ik er moeite mee zou hebben als ze iets begon met een collega, omdat ik dat te confronterend vond. Vervolgens beweerde ze dat ze dat ook absoluut niet wou, omdat er dan allerlei roddels etc. zou komen. Twee weken later gebeurde toch waar ik bang voor was... ze begon iets met een collega, wat ook een vriend van me was. Ik was erg kwaad en teleurgesteld, ik wist geen raad meer en diende mijn ontslag in. Gelukkig kon ik bij het andere bedrijf van de eigenaar aan de slag, waar ik vooral in mijn eentje werk. Maar om dit in de toekomst te voorkomen hoop ik mijn emoties wat meer te controleren zodat ik niet vlucht van de situatie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Ik begrijp je heel goed. Ik zit deels in eenzelfde situatie en weet dan ook hoe moeilijk het is. Toch moet je professioneel met zo'n situatie om proberen te gaan. Dat het een collega van je is, is natuurlijk vervelend. Wat ik in mijn situatie doe is gewoon normaal tegen diegene doen. Hem gewoon gedag zeggen, als er iets is dat werk gerelateerd is en je toevallig bij hem moet zijn, ook proberen zo normaal mogelijk daarmee om te gaan.
In het begin is dit heel lastig, maar je leert ermee om te gaan. Juist door je er bewust van te maken: OK, ik ben nu op m'n werk, en moet me professioneel gedragen. Geef niet toe aan gevoelens van boosheid of angst, dat komt je werk ook niet ten goede.
Als er complicaties zijn, bespreek deze dan ook met je leidinggevende. Misschien is er wel een vertrouwenspersoon aanwezig. Zij kunnen je ermee helpen en er rekening mee houden.
Veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Compleet negeren is in mijn ervaring nooit goed. Ik denk dat je dat zelf ook hebt ondervonden, aangezien je een afspraak met haar hebt gemaakt.
Leg haar goed uit wat je gevoelens zijn, en wat je verwacht dat er gaat gebeuren. Als je die 3 maanden weg bent geweest zal het allemaal gezakt zijn. Naarmate de tijd verstrijkt, zul je er vrede mee gaan hebben, maar alleen als je goed met haar hebt gepraat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken je situatie natuurlijk niet helemaal, alhoewel je een goede schets maakt. Persoonlijk zou ik me minder druk maken om het feit dat het bekend zou kunnen raken in het bedrijf. Je zegt immers dat je daar niet meer werkt. Je geeft ook aan dat een aantal collega's vrienden van je zijn. Als het echte vrienden zijn, zullen ze er met respect mee omgaan.
Wat voor jou nu belangrijk is, is dat je rust krijgt. Probeer tot de afspraak wat afleiding te zoeken. Misschien moet je voor jezelf de hele situatie eens op papier zetten, met je gevoelens erbij. Zo krijg je zelf ook een beter beeld van wat er nou écht aan de hand is. Is het puur jaloezie? Of is het misschien wel meer?
Als je die 3 maanden weg bent, zul je sowieso meer rust gaan krijgen. En dat duurt niet zo lang meer.
lastige situatie die je daar schetst.
gevoelens en emoties uitschakelen, dat kan niet echt.
het allemaal zomaar laten gaan ook niet, je bent een mens van vlees en bloed.
misschien kun je deze situatie zien als een soort les
waar je van hebt geleerd hoe dat bij jou uitpakken kan.
en ook: controleer je emoties niet teveel, daarmee kun je jezelf tekort doen.
vlucht niet, ga situaties aan met de kennis die je nu hebt
laat je verrassen, door de liefde en het leven zelf.
sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voorkomen kan je door te kijken waar het fout gaat en hiervan een leermomentje te maken

bij het aannemen zat er al een bepaalde risicofactor in, je vond haar leuk, kon met haar opschieten en zou wel meer tijd met haar door willen brengen. (daar gaat het gelijk al een beetje scheef.)

vervolgens ga je meer voelen, een logisch gevolg... want je vond haar al aantrekkelijk en voelde je al tot haar aangetrokken. (werk en prive situatie kunnen in het nauw komen)
je laat haar dit weten maar ze doet er niets mee, ...tja het is niet altijd bingo. (op dit moment zou je er geen moeite mee hebben gehad als werk en prive elkaar zouden overlappen waarschijnlijk)

vervolgens geeft ze aan dat ze wel op wil stappen. dit vind je NOG? niet nodig want ze doet haar goed. euhm... juist hierop heb je haar aangenomen toch? (wat zeg dit over werk en prive?)

een relatie met haar had je wel zien zitten (daar heb je het naartoe gespeeld) maar je gaat haar wel vertellen dat je het niet leuk zou vinden als ze wat met een ander begon (huh? dusss......jij eventueel wel, maar een ander niet?)

liefde (laten we hier vanuit gaan) overkomt je, zowel je vriend als de leuke dame hebben gehoor gegeven aan elkaars aantrekkingskracht.

a) je vriend kan er niets aan doen dat hij haar leuk vind
b) verliefdheid overkomt je ook al is de situatie niet ideaal
c) het is aan je baas om hier wat te zeggen of om maatregelen te treffen

het probleem is dus jou gevoel. tegenover je vriend en tegenover haar, maar je bent zelf al eerder over de schreef gegaan. nu heeft je vriend wat jij wou hebben (wat is het verschil als je puur naar werk en prive kijkt?)

er zit maar een ding op...... afwachten (easy comes, easy go's?)
voor de volgende keer kan je je werving en selectieprocedure aanpassen dmv een andere checklist
vraag of de huisregels aangepast kunnen worden (maar dan ook helemaal niemand niet een relatie op het werk!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aldoende leert men is het gezegde, fouten maken is niet erg, als je er maar wat van opsteekt. misschien gaan voor 100% werkcapaciteit én mannelijk personeel voorlopig?
:) ik hoop in ieder geval dat het in rustiger vaarwater zal komen, en je weer terug kan naar je eigen stekkie zonder hard feelings naar wie dan ook. good luck!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gevoel en emotie... je bent menselijk!! dat is vast een geruststelling :O)
2 dingen zijn zeker
-je komt er idd weer bovenop
-en dit overkomt je niet zo makkelijk nog een keertje! take care!
Je zult dat moeten leren. Het is zelfs in sommige gevallen wettelijk, maar ook in veel bedrijven verboden om relaties op de werkvloer aan te knoppen. Het leidt altijd tot problemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap de situatie volkomen. Ik heb vroeger ook wel eens een affaire met een collega gehad, en de roddels waren niet van de lucht. Mijn contacten met collega's houd ik nu strikt zakelijk en ik praat alleen met ze over privé zaken als het om zeer oppervlakkige dingen gaat . Als er een borrel van de zaak is ga ik daar meestal wel even heen, maar ik zorg er wel voor dat ik weinig drink in het bijzijn van collega's. In mijn vrije tijd ga ik nooit met collega's om, hoewel ik zakelijk met allemaal uitstekend overweg kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind ik een weinig professionele aanpak. Werd er ook nog wel eens een beetje winst gedraaid ?
Je geeft zelf een goed en gedetailleerd antwoord op je vraag.
Maar voor de duidelijkheid, werk en prive' kun je nooit helemaal gescheiden houden, tenzij je meerdere persoonlijkheden hebt die van elkaars bestaan niet weten.
Dat hoop ik echter niet.
Blijf bij jezelf , ook op je werk.
Nu werk je in je eentje , terwijl je duidelijk een mensen-mens bent.
Ik denk dat je fout zit op het moment dat je de ander een verbod oplegde, daar had je geen recht en geen reden toe.
Als supervisor heb je een machtspositie tov. deze medewerkster, een collega heeft dat niet en DAT maakt het verschil.
Je verbood haar iets omdat je zelf iets wat je wilde niet mocht of kon.
Je moet een ander niet de beperkingen opleggen die jouw functie met zich mee brengt.
Maar hier ben je wellicht zelf al achter gekomen.
Is het een goed idee om toch weer terug te gaan naar je oude post voordat de eenzaamheid je pakt?
Prive' of werk speelt hier eigenlijk geen rol, maar menselijkheid en het overschrijden van je bevoegdheid wel.
"Beter ten halve keren dan ten hele dwalen"