Waarom er in amerika er maar 2 partijn zijn en in ons kikerlandje wel meer dan 20?

LeonardN
een maand geleden
Dat is niet waar, er zijn in de VS meer dan twee partijen echter omdat die twee zoveel groter zijn dan de rest hoor je van de anderen niet veel.

Antwoorden (2)

Dat is vaak gehoord misverstand. In de V.S. zijn er meer partijen dan de grote twee, echter zijn die twee zo dominant dat je van de andere partijen zelden hoort. De rest van de partijen vecht om ~1% van de stemmen en komen vaak niet eens op het stembiljet.

Dan blijf je misschien met de vraag zitten waarom wordt nooit een andere partij groter? Dat zal te maken hebben met de enorme bedragen waarmee de twee grootten kunnen adverteren op TV en door het land kunnen reizen aan de ene kant, en het gevoel dat een stem op een andere partij volledig zinloos is. Als je geen Trump wil (of geen Biden) heeft het geen zin om je in te zetten voor een andere partij dan de grote tegenstander van die kandidaat.
Toegevoegd op 12 maart 2024 15:44: bron
een maand geleden
Er in de VS zijn maar twee 'grote' partijen, omdat de VS voor verkiezingen werkt met een districtenstelsel, waarbij per district maar één kandidaat wordt gekozen die alle kiezers vertegenwoordigt, in plaats van evenredige vertegenwoordiging.

Een districtenstelsel bevordert het ontstaan van twee grote partijen, met soms nog wat zeer kleine/marginale partijen. Dit patroon zie je ook in Engeland/Verenigd Koninkrijk, waar Labour en Conservatives de twee grote partijen zijn.
tinus1969
een maand geleden
LeonardN
een maand geleden
Je maakt er een andere vraag van die er staat, en die beantwoord je.
tinus1969
een maand geleden
@LeonardN, maar die andere partijen zijn marginaal, ze tellen in de praktijk niet mee. Voor alle praktische doeleinden zijn er in de VS twee partijen. De situatie is in UK iets minder extreem door de aanwezigheid van regionale partijen (DUP, SNP) en de LibDems.
tinus1969
een maand geleden
@LeonardN, zie bv https://en.wikipedia.org/wiki/Third-party_and_independent_members_of_the_United_States_Congress