waar komt het woord 'honeymoon' vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uit het Engelse woordenboek....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is Engels inderdaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank!

Antwoorden (3)

Het is de periode van 1 maanwenteling, dus 1 maand, en die is zo zoet als honing, omdat er in de 1e maand na het huwelijk alleen maar zoete liefde heerst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In vele delen van Europa was het traditioneel om een onlangs gehuwd paar van genoeg weide (alcoholische drank gemaakt van honing, water en gist) te voorzien voor een maand, die geluk en vruchtbaarheid verzekert.
Zo is de naam honeymoon ontstaan of zoals de Fransen zeggen, lune De miel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"De oorspronkelijke betekenis van het woord honeymoon verschilt nogal van die van vandaag. Sterker nog, als uw aanstaande de ware betekenis van dit woord weet dan gaat het feest wellicht niet door, tenminste niet onder de term honeymoon dan…

Het woord is ontstaan uit het Noorse woord "hjunottsmanathr" dat totaal niets te maken had met vreugde of geluk…

In de Noord Europese geschiedenis kom je namelijk een folklorisch verhaal tegen over een ontvoering van een vrouw (en toekomstig bruid) die simpelweg uit het naast gelegen dorp werd weggekaapt.
Na de ontvoering hield de ‘aanstaande echtgenoot’ zichzelf en de ontvoerde vrouw met hulp van zijn vrienden een tijd schuil waarbij niemand sprak over waar deze twee zich bevonden. Pas als de familie van de ‘bruid’ de wanhopige zoektocht op had gegeven, keerde de man en zijn kersverse bruid terug naar zijn eigen dorp.

Dit verhaal is waarschijnlijk de basis geweest voor het ontstaan van het begrip honeymoon, gezien het in het origineel (hjunottsmanathr ) ‘verschuilen’ betekent.

Het Scandinavische woord voor honeymoon komt gedeeltelijk van een oud Noord Europese gewoonte waarbij de pasgetrouwden de eerste maand van hun huwelijk dagelijks een kop honing/wijn dronken, ze noemde dat mead.

De oude gewoonten van een bruid kidnappen en deze honing/wijn drinken stammen overigens uit de geschiedenis van Atilla, Koning van de Aziatische Huns, een periode van 433 tot 453 na christus.

Dan rest alleen nog de vraag waar de maan in het woord honeymoon vandaan komt? Er is een nog een folklorisch verhaal dat op zijn beurt verklaart dat de oorsprong ervan te maken heeft met de maandelijkse cyclus van het vrouwenlichaam.

Dit in combinatie met de honing omdat die cynisch veronderstelt dat niet alle manen tijdens het huwelijk zo zoet zullen zijn als tijdens de eerste maan…"

Aanvullend nog dat maan en maand etymologisch sterk aan elkaar verwant zijn en het dus niet vreemd is dat Honeymoon en honingmaand dezelfde betekenis kunnen hebben. Afgezien nog van het feit dat 'een maan' ook een periode van vier weken is.