Op welke wijze verdienen Afghaanse nomadenstammen hun geld?

Ik weet dat ze wat geld verdienen met het vervaardigen van Kelims, zijn er nog andere manieren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Deze informatie vond ik op Afghan-forum:
De Pashtuns van Afghanistan zijn grof in 3 groepen in te delen. De eerste groep zijn de Pashtuns die in hooggelegen gebieden wonen. Ze leven voornamelijk van kleinschalig landbouw en houthandel zoals in Provincies Kunar, Khost en Paktia. En in in de stammengebieden aan de overkant van de Durrand Linie in Bajaur, Mohmand, Khyber en Kurram.

De tweede groep zijn de echte agrariers. Ze leven in hoog of laag gelegen plateaus waar de klimaat voor grootschalig landbouw geschikt is. Ze zijn voornamelijk te vinden in provincies, Kandahar, Helmand, Ghazni, Nangarhar, Laghman, Kabul, Kapisa en Maidan Wardak.

De derde groep zijn de semi-nomaden. De nomaden of wel kochis of wel maldar zijn verspreid door heel land. Ze hebben allemaal twee vaste gebieden die ze bewonen. In de zomer verhuizen ze naar hooggelegen gebieden waar ze hun vee laten grazen. En in de winter trekken ze naar lager gelegen warmere gebieden. De nomaden zijn te vinden in provincies, Badghis, Takhar, Baghlan, Herat, Ghor, Ghazni, Bamyan, Maidan Wardak, Kabul, Laghman, Nangarhar, Paktia, Khost, Paktika, Zabul, Kandahar, Helmand en ten zuiden van de Durrand Linie in de Lorelai, Derra Ismail Khan, Waziristan en andere gebieden waar ik minder bekend mee ben.

De nomaden zijn eigenlijk herders. Ze bezitten honderden, soms wel duizenden schapen, koeien en geiten. Ze voorzien heel Afghanistan van zuivelproducten, vleeswaren, maar ook wol, leer en dierlijk olie.

Vroeger waren meeste Pashtuns nomaden. Maar in de loop van afgelopen 500 jaar zijn steeds meer Pashtuns overgestapt naar landbouw.

De nomaden zijn van nature krijgers en zeer strijdlustig. Om hun vee te beschermen en om verzekerd te zijn van toegang to gebieden waarze hun vee kunnen laten grazen dienen ze bereid te zijn om ten strijde te trekken. Zelfs de nomaden die overgestapt zijn naar landbouw hebben de strijdlustig mentaliteit behouden. Zo waren de Ghiljay stammen de voornaamste tegenstanders van de Mongolen, en later de Britten. De Ghiljay stammen staan ook beschreven in Engelse boeken als meest genadeloze guerilla strijders die in Gandumak van Kabul ruim 12000 Britse soldaten hebben afgeslacht.

Tegenwoordig zijn de grootste groep verzetstrijders en Taliban ook Ghiljay stammen.

Toegevoegd na 16 minuten:
Maar de Hazara's uit het bergachtige midden (komen van oorsprong uit Mongolie) leven van handwerk en rondtrekkend vee.

Toegevoegd na 23 minuten:
foto van Pashtun
foto van Hazara
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Naast de officiële antwoorden heb je ook nog opiumteelt, verkoop van antiek, losgeld door ontvoeringen, smokkel van goederen en personen, heroïnehandel, wapenhandel, transfer naar Pakistan.