Op welke manier moet je rente terug rekenen?

Je hebt bijvoorbeeld 8 jaar iets op de bank staan en het bedrag is 1262,87. Elk jaar kreeg je 7% rente. Wat is de snelste en beste manier op dan terug te rekenen hoeveel je op de bank stortte 8 jaar geleden, dus het officiele bedrag zonder rente. Rente is de toekomst uitrekenen is wel te vinden maar rente terug rekenen gaat wat moeilijker.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

((((((((1262,87/1.07) / 1.07) / 1.07) / 1.07) / 1.07) / 1.07) / 1.07)) = 735 eur in den beginne... Toegevoegd na 56 seconden: Ik zie dat ik maar 7x deel door 1.07 ... het antwoord is wel met acht delingen... Trouwens... waar kreeg jij 7% rente de afgelopen 8 jaar? Ik heb niet eens zoveel betaald in die jaren!

Met excel of een rekenmachine die met machten kan rekenen kan je heel eenvoudig rente berekenen met de volgende formule:1 plus de rente bv 1,07 en dit tot de macht x waarbij x de duur is. Als je die uitkomst vermenigvuldigt met het beginsaldo krijg je het eindsaldo. Dus: 1000 * (1,07)8 (en 8 is dan de macht maar dat kan ik niet schrijven hier) Toegevoegd na 3 minuten: Ohja, voor terugrekenen van eindsaldo naar begin saldo moet je eerst 1 gedeeld door 1,07 doen en dan tot de macht 8. Dus dat wordt: (1/1,07)macht 8. Als je dat vermenigvuldigt met het eindsaldo krijg je het beginsaldo.

Bronnen:
rekenkundige opleiding gedaan

Daar zijn tabellen voor . Men noemt dat samengestelde interest. Ik zal 'n afbeelding meezenden. Maar op google kan je ongetwijfeld nog veel info vinden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100