@r0_0n wil weten: Mag zijn Duitse vriendin gemachtigd worden om te gaan stemmen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, dat mag niet.

Om iemand te machtigen moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:

* U en degene die u wil machtigen zijn kiesgerechtigd.
* U heeft geen verzoek ingediend om per brief te stemmen.
* U heeft geen kiezerspas gekregen om te stemmen.

Zijn Duitse vriendin zal niet kiesgerechtigd zijn.

http://overheidsloket.overheid.nl/index.php?p=product&product_id=1011228

Toegevoegd na 1 minuut:
Daarnaast is hij ook rijkelijk laat. Als hij iemand die niet in zijn eigen gemeente woont wil machtigen om voor hem te stemmen, dan had hij dat uiterlijk 14 dagen voor de verkiezingen al moeten regelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Volgens mij moet je in het bezit zijn van een Nederlands legitimatiebewijs en dus Nederlander zijn om via een machtiging te mogen stemmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Degene die zich bereid heeft verklaard om als gemachtigde op te treden, moet op 27 april 2010 in Nederland wonen en in een Nederlandse gemeentelijke basisadministratie geregistreerd staan. Bij inwilliging van het verzoek ontvangt de gemachtigde een volmachtbewijs en uzelf een bevestiging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan een volmacht geven als je je stempas hebt gekregen. Dan wordt er voor zover ik kan nagaan geen onderscheid gemaakt wie de volmacht krijgt. Als je schriftelijk een volmacht wilt afgeven 9Vantevoren aanvragen) dan moet de gemachtigde stemgerechtigd zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang zij niet de Nederlandse nationaliteit heeft, mag ze (volgens mij) niet in NL stemmen. Wellicht wel voor lokale/gemeentelijke zaken, maar niet voor 'het eggie'.

(Ik woon in Dld en mag wel in NL stemmen en in Dld alleen die zaken die niet echt belangrijk zijn. ;-) ).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee niet tijdens deze verkiezingen,straks voor het EP wel