wat doet het koningshuis voor het nederlandse volk?

kunnen we ze ergens dankbaar voor zijn in de afgelopen 20 jaar?

Toegevoegd na 19 minuten:
ja ok, vrij wegens koninginnendag, maar om miljoenen naar hetkoningshuis te sturen voor 1 dagje vrij zijn? antwoord isniet fout maar ik zoek eigenlijk iets groters/belangrijkers

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat vind ik een hele goede vraag en ik hoor ook steeds dat ze veel belastinggeld opeisen, dus ik zou ook wel willen weten wat voor nut ze hebben....los van al het symbolische!

Ik vraag me af zonder koningshuis (ook al lijken ze geen macht te hebben) de ministers wel verantwoording afleggen aan haar. verder is kans op dictatuur kleiner ,weet alleen niet of het koningshuis kan ingrijpen als bijv 2e hitler aan de macht komt.wel in tijd van oorlog is eerste prioriteit het koningshuis beschermen (denk aan 2e wereld oorlog)zodat land niet geheel stuurloos wordt Ja kost veel geld,maar het geeft toch wel gevoel van bescherming!

Het koninklijk huis bespaart ons presidenten en daarmee veel kosten. Eerst kost het veel geld om een president te kiezen aan campagnes en verkiezingen. Daarna moeten ze nieuw behang en een nieuwe keukenmeid, dan worden ze doodgeschoten en begraven met militaire eer en moet de volgende weer veel beter worden beveiligd of ze worden niet doodgeschoten en dan moet je steeds meer pensioenen gaan uitbetalen.