Waarom zijn je ogen rood als je in het donker word gefotografeerd door een camera met flits?

Dan wel op de foto natuurlijk

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als iemand op de foto staat met rode ogen zie je eigenlijk het netvlies. Dat is het achterste deel van je ogen.
Een rode-ogen-foto is meestal gemaakt met flitslicht in een donkere ruimte. De pupillen, de zwarte rondjes in je ogen, staan dan wijd open om zoveel mogelijk licht door te laten.
Op het moment dat de foto wordt gemaakt valt het felle licht op het netvlies. Het netvlies zit vol met kleine bloedvaatjes, en die zijn rood!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het licht weerkaatst op het netvlies en dat licht rood op.
Ter voorkoming van die enge ogen hebben sommige camera's een "voorflits"waardoor de pupil verkleint en er dus minder of geen rode reflectie is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord is hierboven al gegeven..
Hoe je het kan voorkomen, is door niet recht naar de camera te kijken, maar schuin erboven..