Voordelen:

Er wordt aan het volk beloofd dat:
1. Er een einde aan armoede zou komen
2. Er een einde aan de ongelijkheid zou komen
3. Iedereen werk zou krijgen
Dit zorgt voor een tevreden volk, terwijl de punten nooit in praktijk worden gebracht.

Nadelen:

Als het communisme goed zou worden ingevoerd, zou er geen vrijheid meer zijn.
Het communisme zou –dit zei ook Marx- nooit kunnen worden ingevoerd zonder geweld.
Hij zei hierover het volgende: “Het geweld is de vroedvrouw van de oude maatschappij in verwachting van de nieuwe maatschappij.”
Ook kun je in een communistische samenleving jezelf niet uiten en geen andere denkbeelden koesteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Waarom zou er geen communisme zijn zonder geweld? Waarvoor was het geweld nodig?

Andere antwoorden (1)

Voordelen van een communistische staat zijn o.a.
gratis medische zorg; gratis en doorgaans goed onderwijs.
groot nadeel: gelijkheid, die men belooft wordt niet in de praktijk gebracht, enerzijds omdat mensen op zich verschillend zijn, b.v. zuinig tegenover royaal; eerlijk t.o. oneerlijk; leider t.o. ondergeschikt; goedwillend t.o. kwaadaardig en het is gebleken, dat de kwaadaardigen meestal ook van hun macht misbruik gaan maken. De historie geeft voldoende voorbeelden; zie de v.m. Sovjetunie; Polen, Hongarije, Roemenie enz.
Noord-Korea is een triest voorbeeld, China kan er ook wat van en Cuba is totaal verarmd, maar het volk schijnt redelijk gelukkig.
Bronnen: