waren de referenda in het kader van de Europese Grondwet raadplegend of bindend?

volgens mij voor Nederland raadgevend, maar geldt dat ook voor Frankrijk?

Toegevoegd na 1 uur:
begrijp ik het goed dat ook in enkele andere landen een referendum inzake de Gw is uitgeschreven en dat daar een meerderheid voor die Gw was?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Het beste antwoord

Het referendum in Frankrijk was bindend. De president had persoonlijk herhaaldelijk opgeroepen om 'Oui' te stemmen en had ook zelf de beslissing genomen om een bindend referendum te houden.
De referenda in Denemarken en Ierland waren ook bindend, maar die werden afgeblazen naar aanleiding van de Franse en Nederlandse Nee-stem.
Bij de gehouden referenda in Spanje en Luxemburg was een meerderheid voor de Grondwet.
SimonV