moet je om in de USA in Huis van Afgevaardigden te worden gekozen feitelijk miljonair zijn?

Toegevoegd na 45 minuten:
in theorie is iedereen verkiesbaart, maar hoe zit dat in de praktijk???

Toegevoegd na 12 uur:
att maarten: er zijn hele rijke afgevaardigden, maar als ik goed kijk zijn er ook een boel die wat minder vermogend zijn. dus toch een beetje doorsnee van de bevolking of toch niet?

Toegevoegd na 6 dagen:
doorsnee van de bevolking of toch niet? zouden er ook afgevaardigden zijn met een modaal of lager vermogen/inkomen?

Toegevoegd na 6 dagen:
ik stelde mijn aanvulling een beetje verkeerd. het gaat er niet om dat een afgevaardigde een hoger inkomen heeft (als ik gekozen is), maar wat hij daarvoor verdiende.
Anders gezegd, kan jam-met-de-pet ook volksvertegenwoordiger worden. in theorie natuurlijk wel, maar hij is dat in de praktijk?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet echt doorsnee. De Amerikaanse senaat is wel de meest exclusieve club ter wereld genoemd. De Amerikaanse kiezers vormen al geen doorsnee, want om te mogen stemmen moet je je in de VS laten registreren en dat doet lang niet iedereen. De opkomst bij de meeste verkiezingen is dan ook laag. Het congres kan je dan ook geen doorsnee van de bevolking noemen, want het vertegenwoordigt maar een beperkt deel van de bevolking en vormt daarvan nog de bovenlaag ook.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Modaal inkomen is een typisch Nederlands begrip. Het gemiddelde inkomen in de VS is ruim 46.000 dollar, een congreslid verdient 174.000 dollar per jaar. Alleen al hun salaris als congreslid stempelt hen dus tot bovenmodale verdieners. bronnen: http://www.fabalent.com/Blog/top-10-rijkste-landen-ter-wereld-
2012.html http://nl.wikipedia.org/wiki/Senaat_%28Verenigde_Staten%29 http://nl.wikipedia.org/wiki/Huis_van_Afgevaardigden_%28Verenigde_Staten%29#Salaris
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nu overvraag je me. Je zou moeten uitzoeken wat alle congresleden deden voor ze het congres in gingen en wat ze toen verdienden.

Antwoorden (2)

Nee, een afgevaardigde hoeft geen miljonair te zijn.
Er zijn 3 voorwaarden waaraan een Afgevaardigde moet voldoen:
hij moet minimaal 25 jaar oud zijn,
hij moet minimaal zeven jaar het Amerikaans staatsburgerschap hebben,
en hij moet ten tijde van de verkiezingen wonen in de staat – niet per se het district – waar hij zich verkiesbaar stelt.

Verkiezingen
De verkiezingen worden om de twee jaar gehouden, op Election Day vroeg in november. Er is sprake van een meerderheidsstelsel: de winnaar moet in een district een relatieve meerderheid halen. In de meeste staten houden de Democraten en de Republikeinen de voorverkiezingen in het voorjaar. De voorwaarden waaraan derden moeten voldoen om op het kiesbiljet te kunnen staan, verschillen sterk per staat. Zetels die tijdens een termijn vrijkomen worden opgevuld door middel van tussentijdse verkiezingen. Deze verkiezingen vinden alleen plaats in het geval ze eerder kunnen worden georganiseerd dan de dichtstbijzijnde algemene verkiezingen.
8 jaar geleden
Het helpt wel want in Amerika zijn verkiezingscampagnes geldverslindende gebeurtenissen. Maar veel congresleden werven voor hun campagne fondsen en laten zich (hoewel ze dat nooit hardop zullen zeggen) sponsoren door belangengroepen. Dat levert ook de nodige inkomsten.

Toegevoegd na 1 uur:
In de praktijk zijn congresleden (senaat en huis van afgevaardigden) welgesteld tot zeer rijk. Volledige informatie daarover vind je in de link.