De kleuren verwijzen naar de politieke stromingen. Rood verwijst naar sociaal-democatische kant, blauw naar de conservatief-liberale kant. Dat is feitelijk hetzelfde als in Nederland.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het Deense parlement, het Folketing, bestaat uit één kamer met 179 direct gekozen leden.

In het parlement is een blauw blok bestaande uit samenwerkende liberale en conservatieve partijen en een rood blok bestaande uit samenwerkende sociaaldemocratische partijen. Deze houden elkaar vrijwel voortdurend in evenwicht. De laatste jaren winnen de blokken afwisselend de verkiezingen en leveren ze vervolgens de premier.

Het blauwe blok bestaat uit de vier partijen Venstre, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance en Dansk Folkeparti. Het rode blok bestaat uit de vijf partijen Socialdemokraterne, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten en Alternativet. Vier zetels in de kamer worden bezet door onafhankelijken.
Antoni