Voor zover ik het nu kan zien valt het kabinet deze week nog. Het kabinet wordt dan demensionair. Ze mogen dan dus alleen lopende (onbelangrijke) zaken afhandelen en het land besturen maar geen belangrijke besluiten meer nemen. Voor de rest gaan de gemeenteraadsverkiezingen in Maart gewoon door. Of er ook nieuwe verkiezingen komen voor het kabinet, valt te bezien. Als ze zonder verkiezingen een nieuw kabinet kunnen vormen dan niet maar ik betwijfel of dit mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Gaan die gewoon door. (3 Maart overigens.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan valt het kabinet.

Voor de gemeenteraadsverkiezingen maakt het in elk geval praktisch niet uit. De datum blijft hetzelfde, de partijen blijven hetzelfde enz. Alleen voor het stem gedrag van mensen maakt het mogelijk uit.

Maar het kabinet valt niet voor 1 maart. Geen van de regeringspartijen heeft er namelijk iets mee te winnen als zij het kabinet laten vallen. En alleen het kabinet kan dat doen, want zij hebben de meerderheid. Dus deze wat-als kokmt niet uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan hebben we eerst gemeenteraadsverkiezingen en een maand of drie later echte verkiezingen.
Als je dan het zomerreces en de tijd die het kost een nieuwe regering te vormen meerekent... dan hebben we ergens rond november wel weer een regering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
gemeenteraadsverkiezingen zijn ook echte verkiezingen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je gelijk in, maar het grootste deel van het volk denkt er anders over en zijn minder bereid voor gemeenteraadsverkiezingen 10 minuten vrij te maken dan voor de "echte" verkiezingen voor de regering.
Er worden reparatiepogingen verricht, dan wordt er gepoogd een nieuw kabinet te formeren, b.v. PvdA eruit, andere partijen erin, als dat niet lukt nieuwe verkiezingen.