Zijn ingezonden brieven aan de Tweede Kamer(commissies) van particulieren openbaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb geen idee. Briefgeheim is briefgeheim, zou ik zeggen, ook voor een Kamercommissie. Waarom stuur je je vraag niet aan de Tweede Kamer om te vragen hoe het zit?
Pieter2011
11 jaar geleden
Dit heeft niets met het briefgeheim te maken: dat gaat alleen over de bescherming van poststukken tijdens het vervoer. Mij lijkt dat die stukken openbaar zijn. Sowieso zijn er diverse mensen die de brief zullen lezen. De meeste stukken van Kamercommissies zijn ook openbaar. Misschien kont zo'n brief ook wel in een map "Ingekomen stukken" terecht... Kortom, ik zou er niet op vertrouwen dat gegevens niet uitlekken.

Antwoorden (2)

Het verslag van de Commissie wordt openbaar gemaakt met een beschrijving van het verzoek en het oordeel plus eventueel aanbeveling van de Commissie, lees ik in artikel 4 van het Reglement voor de commissie voor de Verzoekschriften en de Burgerinitiatieven. Het verzoekschrift moet naam, adres en handtekening bevatten (artikel 9). Wel wordt het verzoek geanonimiseerd: de verzoeker wordt dus aangeduid als "de heer A.B. te C" of zoiets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt ervan af. Als het gaat om brieven die aan een van de Kamercommissies zijn gestuurd, dan is het antwoord: ja. Zo'n brief wordt aan alle Kamerleden die (plv) lid zijn van zo'n commissie rondgestuurd. De brievenlijst van de afgelopen 1 of 2 weken wordt tijdens de eerstvolgende procedurevergadering van de commissie besproken. De pers heeft ook inzage in de ontvangen brieven.
Post die u persoonlijk naar een Kamerlid stuurt, en ook mail aan één Kamerlid, is in beginsel vertrouwelijk. Kamerleden zullen niet zo snel privé gegevens of omstandigheden uit zo'n brief zonder toestemming gebruiken. Hooguit geanonimiseerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een automatische brief ontvangen van de een kamercommissie en daarin stond dat alle brieven van particulieren niet openbaar zijn voor de pers e.a., behoudens brieven van (maatschappelijke) organisaties.