Hebben relaties waarin er een verschil in intellect is tussen beide partners kans van slagen?

Moet je op dezelfde intellectuele golflengte zitten als je partner, of kan een relatie ook werken op grond van andere overeenkomsten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.9K

Het beste antwoord

Het is DE vraag die vele hoogopgeleide jonge vrouwen zich op dit moment stellen. Zij vinden geen man, omdat ze traditioneel een man willen die hoger opgeleid is.
Maar ook een huwelijk met een man die b.v. meer praktisch is opgeleid, kan heel goed slagen.
Het is, zoals iemand anders ook opmerkte, een huwelijk betekent niet dat je een symbiotische eenheid bent. Je kan bv. onderwerpen die met de partner niet voldoende zijn uit te diepen, ook bespreken met andere mensen.
Een huwelijk is een haven, waar je je veilig kunt voelen.
Als je elkaar kent en waardeert, maakt het verschil in intellect niet zoveel uit. Er kan voldoende compensatie zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja, verschil in intellect is maar een van de vele aspecten die een relatie kunnen doen slagen.

Dat hangt maar helemaal af van de verwachtingen over een relatie.
Sommige mensen vinden uiterlijk veel belangrijker.
Of het hebben van geld.
Of het delen van gezamenlijke bezigheden.

Er zijn duizenden redenen waarom iemand verliefd kan zijn en ook duizenden manieren waarop je energie in een relatie kan steken.

Daarbij komt: als je niet "een goed gesprek" met je partner kan hebben, dan zijn er anderen waarmee dat wel kan.
Net zo als dat je met anderen kunt gaan hardlopen,
of postzegels verzamelen etc. etc.

Ik wil maar zeggen: je relatie is niet de enige persoon op de wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat erom, wat partners belangrijk vinden. Het kan heel goed gaan omdat ze elkaar op andere dingen goed aanvullen. Maar het kan dus ook mis gaan. Er is geen vaste regel voor.
Je ziet wel vaak dat wanneer je al jong een relatie hebt met elkaar, dat de een meer door gaat groeien in het intellect dan de ander. Dit levert dan in de toekomst soms problemen op. Dan kunnen de interesses gaan veranderen en groeien ze dus uit elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij verschilt dat van relatie tot relatie en persoon tot persoon. Je wordt niet verliefd op iemands IQ, je houdt niet van iemands denkniveau. Natuurlijk vinden sommige mensen het lekker om een gelijkgestemde of juist een aanvullend, totaal ander iemand als partner te hebben, maar (hier komt weer een cliché) als je echt van iemand houdt, doet het intellect er niet toe. Je kan voor jezelf wel voornemen om met een hoogbegaafd iemand oud te worden, maar als je op een dag de liefde van je leven tegenkomt die misschien iets minder pienter is, houd je je gevoelens toch niet tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een verschil in intellect is geen enkel probleem in een goede relatie. Iedereen heeft zijn eigen inbreng. Respect en vertrouwen zijn belangrijk
ronron1212
13 jaar geleden
natuurlijk kan dat,, je hoeft beide niet hoog opgeleid te zijn ,om een huwelijk of relatie te laten slagen...
als je elkaar maar steunt en begrip hebt voor elkaars werk, ik neem mijn broer maar als voorbeeld..
hij is een trauma arts, dus een goede opleiding gehad.. zijn vrouw heeft totaal geen opleiding gehad en ze hebben een goed huwelijk...
en ik ken ook stellen die allebei goed zijn opgeleid, maar die door jaloezie , omdat de een zich meer voelde dan de ander uit elkaar zijn gegaan..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Opleiding zegt niets over het IQ. De vrouw van je broer kan best slim zijn ondanks het feit dat ze laag is opgeleid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
precies...ieder zijn kwaliteiten...
Zolang je luistert naar elkaar, openstaat voor elkaar, interesse hebt in elkaar. Dan kom je een heel eind.

In het begin zal het minder opvallen. Druk met uiterlijk , sex en alles leuk.

Maar toch, als het opleidingsniveau te ver uit elkaar ligt, dan zou dat wel later in de relatie een verwijdering kunnen geven. De hoger opgeleide wil ook graag feedback en als de ander dat niet kan geven...

En de lageropgeleide wil vertellen, maar kan mogelijk niet de interesse van de ander wekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit ervaring: JA.
Als je maar van elkaar houdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je moet wel enigszins op hetzelfde intellectuele niveau zitten. Geldt meestal ook voor uiterlijk, inkomsten, e.d. Dan heeft de relatie wel meer kans van slagen.
(NB: ik zeg: meestal, dus niet altijd).