Als je na de zomervakantie van school veranderd, mag je dan vanaf nu werken tot de zomervakantie? Of moet ik nog steeds naar school blijven gaan.

Als ik na de zomervakantie van school veranderd (van MBO naar VAVO/HAVO) mag ik dan vanaf nu werken tot de zomervakantie? Of moet ik nog steeds naar school blijven gaan.

Ik zou graag werken omdat mijn school en klas me niet meer bevallen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
8 jaar geleden
Je moet gewoon naar school
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer je leerplichtig bent moet je gewoon naar school.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
17 jaar alleen een VMBO-TL diploma, ik heb van een jongen die ik regelmatig zag bij mijn stage, gehoord dat hij eerder mocht stoppen met school om te werken (hij was toen ook 17)

Het beste antwoord

Jongeren tussen de 5 en 18 jaar moeten onderwijs volgen. Totdat ze een startkwalificatie hebben of 18 jaar worden. Voor leerlingen van 5 tot 16 jaar heet dit de leerplicht. Voor jongeren tussen 16 en 18 jaar heet dit de kwalificatieplicht.

Een startkwalificatie is (minimaal) een havo-diploma, vwo-diploma of een mbo-diploma op niveau 2 of hoger.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor de volledigheid: met jouw 17 jaar en (slechts) een VMBO-TL diploma moet jij gewoon naar school.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toe maar @"Oze" .. volgende keer zal ik 1 minuut minder nadenken ..grijns.. :-))
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Tja... soms is een antwoord (te) makkelijk te googelen en komen meerdere mensen tegelijk met het zelfde, goede antwoord. :-)

Andere antwoorden (1)

Volgens de officiële richtlijnen/regels heb je in uitzonderlijke gevallen kans op vrijstelling. In het geval je lichamelijk en/of psychisch niet geschikt bent om naar school te gaan.

[uit de bron:]
Vrijstellingen leerplicht
Ouders kunnen in uitzonderingsgevallen beroep doen op vrijstelling van de leerplicht. Dit kan alleen in uitzonderingsgevallen. Bijvoorbeeld omdat uw kind ongeschikt is om naar school te gaan door lichamelijke of psychische oorzaken.

Dat deze school je niet bevalt, dat je van school verandert doet daar niet aan af, misschien kun je bij de nieuwe school informeren of je daar al mag 'meedraaien'?

Zou dit gaan over de laatste paar weken van het schooljaar, was het een ander verhaal wellicht.

Antwoord: nee , hebt leerplicht tot je 16e.

Overleg of je mee mag draaien op de nieuwe school.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/vraag-en-antwoord/wanneer-hoeft-mijn-kind-niet-naar-school
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/inhoud/leerplicht-en-kwalificatieplicht

Toegevoegd na 2 minuten:
Antwoord: nee, JE hebt leerplicht ..etc.

Toegevoegd na 5 minuten:
In de reacties bij je vraagstelling zag ik dat je 17 jaar bent. Dan geldt de kwalificatieplicht, zie de 2e link.