Vandaag is mijn oudste zoon jarig, hoe kan ik die het best uitleggen dat een bepaalt aantal mensen niet komt vanwegen het weer ?

zonder dat ik het jochie teleurstel, of bedroeft maak.
hij is te jong om gevaar te snappen, maar zal niet snappen dat zijn 2ling vriendinnetjes niet komt.. hij roept al de hele week dat ze zondag komen.. ik wil in de ochtend niet naar een verdrietig verjaardags smoeltje kijken.
help hoe doe ik dit...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe oud is hij￿
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer dat je reacties niet kan beoordelen als 'goeie vraag'.
Want idd, hoe oud is hij? Zo kunnen wij er weinig mee.

Het beste antwoord

Oh, dit is echt een drama ! Toen mijn dochter een paar jaar geleden 11 werd (iets ouder gelukkig) en in heel Nederland het verkeer vaststond, mensen op stations moesten overnachten, hun auto's op straat lieten staan om verder te lopen enzs, kwam er ook uiteindelijk geen een vriendinnetje (en al helemáál geen familie!) op haar verjaardagsfeestje - gewoon omdat ze niet door de sneeuw konden komen. En vrijdag zou mijn jongste met de klas naar een theatervoorstelling waar ze al maanden naar uitkeken, en dat werd gecancelled wegens het geváár voor harde sneeuwbuien.

Teleurstelling dus van de bovenste plank, en begrijpelijk, maar het hoort wel bij het leven. Je zult het hem dus toch gewoon moeten vertellen zoals het is, en hij zal zelf moeten leren te slikken. Natuurlijk is dat een drama, natuurlijk betekent dat een teleurgesteld gezichtje, maar het is niet anders - ook voor mamma niet.

Misschien zijn er nog beelden van die winter in 2006 te vinden, met auto's die midden op de weg in de sneeuw stilstaan, mensen die op stations moeten bivakkeren en andere beelden die heel duidelijk maken dat de mens tegen een dik pak sneeuw nu eenmaal niet opgewassen is.

Het enige dat je kan doen is proberen voor hem de dag zo leuk en uniek mogelijk te maken. Samen wandelen door die sneeuw en kijken hoe moeilijk de auto's het hebben enzo, een enorme sneeuwpop maken, sleetje glijden, sneeuw genoeg om er een hele leuke dag van te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (6)

Triest voor het jochie, maar teleurstellingen komen in het hele leven voor, en dus ook in de jeugd. Neem hem mee naar buiten en laat hem zien hoeveel moeite de auto`s er mee hebben om door de sneeuw te komen, en leg hem uit dat zijn vriendinnetjes niet kunnen komen vanwege de sneeuw.

En vervolgens: aandacht afleiden.
Niet blijven hameren op wat niet kan, maar op wat wel kan. Dus proberen om toch een leuke dag van te maken.

En misschien kan hij wel eventjes via de telefoon met zijn vriendinnetjes praten...?

Leef met hem mee, maar ga er ook geen drama van maken. Ik denk dat als jij laat merken dat je het er moeilijk mee hebt, hij alleen maar gesterkt wordt in de gedachte dat het inderdaad moeilijk is.

Ach, dit waren slechts mijn gedachten.

Sterkte er mee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook al is hij nu nog zo klein, hij zal vast pienter genoeg zijn om te begrijpen dat sommige mensen niet komen omdat het te glad is. Je moet hem beloven dat die dan een ander keertje komen als het niet meer glad is en dat hij daardoor meer feestjes krijgt dan alleen het feestje vandaag. En dat zal voor hem toch een leuk vooruitzicht zijn.
13 jaar geleden
Slecht weer kan je niet veranderen dus dat is niet zo moeilijk uit te leggen. Kinderen worden er sterker van als ze leren omgaan met teleurstellingen . Mits je het goed onderbouwd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lastig, maar op het jochie op te beuren kun je hem als nog met een vrolijk gezicht, 'zijn feestje geven', zeg hem dat de mensen die uitgenodigd zijn niet willen komen, maar niet kunnen komen omdat de sneeuw op de weg hun dat verhindert,

En om hem met een blij 'smoeltje' te feliciteren en zijn verjaardagscadeau te geven, dan is hij het snel vergeten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga je met je zoon een mooie sneeuwpop maken en zeg hem tijdens het spelen dat zijn vriendinnen niet kunnen komen omdat er veel sneeuw is gevallen.Zeg hem daarbij dat ze zullen komen zodra de sneeuwpop gesmolten is,want dan kun je weer beter autorijden.
En geef hem een extra groot stuk taart.
Kinderen zijn snel verdrietig maar zijn het vaak ook weer net zo snel vergeten

fijne verjaardag

Toegevoegd na 14 minuten:
En waarschijnlijk zijn de wegen eerder begaanbaar als dat de pop gesmolten is dus dat is voor hem dan toch weer een verassing als ze dan eerder komen.

Maar dat moet je hem niet vertellen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun je 'm niet zeggen dat ze een andere keer komen omdat het vandaag te gevaarlijk is om te reizen, dat snapt ie vast wel.