Waarom zeggen sommige mensen "ieder mens is gelijk"?

Het is toch overduidelijk dat niet ieder mens gelijk is? Niet iedereen is even lang, even blond of bruin, niet iedereen is even slim of even snel, even dik of dun. En toch blijven sommige mensen volhouden dat 'ieder mens is gelijk'.

Waar komt dit vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bijvoorbeeld Marion in vraag http://www.goeievraag.nl/vraag/leven-slechte-mensen-langer-goede.113698
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook dat even waardevol daar ben ik het niet mee eens. een moordenaar is niet even waardevol als een niet moordenaar.

Het beste antwoord

iedereen is gelijk.
dat zegen mensen om racisme te voor komen wat natuurlijk een goede gedachte is. oorspronkelijk komt deze tekst (gedachte) dit uit de bijbel.
waarbij er ook geen onderscheid word gemaakt uit rassen.
al valt daar nog aardig wat over te discuseren. maar dat is een ander verhaal.

this maar hoe je het bekijkt ik vind niet ieder mens gelijk!! moordenaars en criminelen vind ik niet even waarde vol als een doorsnee braaf persoon, die het beste met iedereen voor heeft.

ook zijn er lichamelijke verschillen tussen zwarte mensen en blanke mensen. zo hebben blanken meer kracht en kunnen blanken beter zwemmen omdat ze beter blijven drijven en grotere longcapaciteit hebben, ook zijn ze robuuster gebouwd,
zwarte mensen kunnen beter rennen omdat hun benen weer lichter gebouwd zijn en ze zijn vaak tenger om warmte beter kwijt te raken. uitzonderingen daar gelaten.

ook zo iets met huidskleur, lichte huid maakt beter vitamine D aan en is 4x beter bestand tegen de kou dan een zwarte huid, de zwarte huid is weer sterker tegen de zon en warmte. ook zweten mensen met donkere huid tot wel 90% meer dit om warmte kwijt te raken.
blanken houden de warmte juist weer beter vast.

dit zijn allemaal aanpassingen aan de leefomgeving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ze bedoelen daarmee dat ieder mens gelijkwaardig is.
Dus hoe je eruit ziet, waar je vandaan komt, welke omstandigheden je leeft enz. enz. doet niet af aan de gelijke waarde die je als mensen onderling hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat erom dat ieder mens even waardevol is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat erom dat je ieder mens in zijn waarde moet laten, ongeacht zijn afkomst, leeftijd, geslacht, ras of opleidingsniveau.
Sommige mensen hebben het gevoel dat ze beter, meer waard zijn dan anderen, maar dat is niet zo. Het feit dat jij in een rijker land wordt geboren, of een beter gesitueerde familie, of dat je meer kansen in het leven hebt dan een ander maakt je niet meer waard dan een ander.
(Tenslotte worden we allemaal op dezelfde manier geboren als naakte weerloze baby's. :-) )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt bedoeld dat iedereen gelijk aan elkaar is in behandeling en waardering. Ongeacht uiterlijk, ras of afkomst. Wij zijn allemaal mens en het gaat om ons innerlijk (wie zijn wij?). Je uiterlijk is maar een 'jas' waar je mee geboren bent. Daar moet je het mee doen je hele leven. Die jas ziet er bij iedereen weer anders uit, maar als mens is iedereen gelijkwaardig aan elkaar.
13 jaar geleden
De uitdrukking dat ieder mens gelijk is is eigenlijk niet op zijn plaats.

Want jij weet net zo goed als ieder ander dat jij en ik 2 verschillende personen zijn.

We zijn gelijk in waarde.

Als iedereen het zo zou zien wat zou er dan een vrede op aarde zijn!