Wat kost een ziekteverzekering in Nederland?

Hallo,

ik ben een 23-jarige jongeman en binnenkort ga ik definitief naar Nederland verhuizen.

Ik wil me dus aansluiten bij een Nederlands ziekenfonds. Echter had ik een aantal vragen hierover:

1) Kan ik/mag ik als Belg (Belgisch identiteitskaart) me aansluiten bij een Nederlands ziekenfonds?

2) Hoeveel betaald een Nederlander zo ongeveer aan een verplichte ziekteverzekering en een hospitalisatieverzekering?

3) Zullen de kosten verschillend (duurder) zijn voor een buitenlander (wel EU burger) dan voor een Nederlander zelf?

4) Zijn er onafhankelijke ziekenfondsen in Nederland? Zo ja, welke?

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen,
welgemeende groetjes

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Er zijn heel veel ziektekostenverzekeraars.
Het basispakket van de verplichte verzekering is wettelijk bepaald en dus bij alle verzekeraars hetzelfde.
De mogelijkheden voor bijverzekeringen zijn heel divers, heel verschillend van prijs, heel persoonlijk en zelf te bepalen.
Tandarts, extra fysiotherapie, alternatieve geneeswijzen....etc.
Ieder jaar is dat voor veel Nederlanders een heel gepuzzel, om uit te zoeken WAT men wil en HOE DUUR dat dan wordt.

En dan is er nog verschil in premie bij de keuze of je zelf wilt kiezen voor een specialist indien nodig, of dat je gebruik moet maken van een specialist die door het ziekenfonds wordt aanbevolen.

Een voorbeeld is deze:zorgverzekering v.a. 78 euro per maand.
http://campaign.zilverenkruis.nl/sea-zorgverzekering.php?CID=zorgalgemeen&TYPE=adwords&gclid=CJKXtePViLECFRIjfAodlBo1NA

Een van de beste sites om ziektekostenverzekeringen te vergelijken is deze:

http://www.independer.nl/zorgverzekering/intro.aspx?refer=adwordszorg-me41&gclid=CKSu1MbUiLECFUYntAodjVQFFA
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Via independer kreeg ik nog eens extra korting op mijn huidige zorgverzekering! +1
Bij niet-Nederlanders wordt gekeken of de persoon in kwestie rechtmatig in Nederland verblijft. Hiervan moet de nieuwe verzekerde een document hebben, anders kan de inschrijving hoe dan ook niet doorgaan. Een persoon met een buitenlandse identiteit is vanaf de datum dat de verblijfsvergunning afgegeven is verplicht om een zorgverzekering te nemen, daarnaast heeft deze persoon ook recht op AWBZ vanaf dezelfde datum.

Als de persoon nog geen verblijfsvergunning heeft, kan er alleen een particuliere ziektekostenverzekering verkregen worden. Personen die uit de Europese Economische Ruimte (EER) landen komen, hebben geen verblijfsvergunning nodig. Hierbij is het hebben van een identiteitskaart of een paspoort genoeg om een ziektekostenverzekering te krijgen.

Voor de rest van je vragen zou je toch een verzekeringsmaatschappij moeten zoeken die bij jou past. ( waar je dekking in wilt) en wat je ervoor wilt betalen. ( als je een puntgaaf gebit hebt en nooit problemen is het bijv zonde om te hoge verzekering af te sluiten mbt tandartsvergoeding. etc.

Voor zover ik weet is het even duur voor de Nederlander als voor de verzekerde. Je zou anders niet in aanmerking komen. En je gaat definitief hier wonen, dus ga je ook hier belasting betalen. Neem ik aan...

Onafhankelijke ziekenfonds heb je volgens mij alleen in Belgie. Wij hebben het hier niet.

succes.

Toegevoegd na 6 minuten:
http://www.fbto.nl/fbto/colzorg/categoriePrepareAction.do
http://www.zorgkiezer.nl/main.php?action=ziektekosten_vergelijken
http://www.zorgenzekerheid.nl/
http://www.independer.nl/zorgverzekering/intro.aspx