Hoe zou het komen dat de ontkerkelijking meer plaats vindt in Nederland in vergelijking met Amerika?

Uit onderzoek blijkt dat in Amerika meer mensen geloven in leven na de dood, de hemel, de hel, dat de bijbel het woord van God is, hier- zeker onder de jeugd veel minder! Beide landen hebben veel overeenkomsten; toegenomen welvaart, westerse cultuur, geloof in eigen kunnen, het wegvallen van hiërarchische posities. " God bless... Holland." zie ik niet voor me!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Omdat Amerika eigenlijk bestaat uit allemaal immigranten die hun geloof en gewoontes meenamen uit europa. Daarna er aan vastgehouden en daardoor een beetje achterlopen op landen waar ze van origine vandaan komen. Vergelijkbaar zijn de Nederlanders in Australie die denken dat wij nog steeds op klompen lopen en iedere zondag in klederdracht met z'n allen naar de kerk gaan. Of de Turken die hier in Nederland wonen en zich vastklampen aan hun religie zoals die was toen zij Turkije verlieten. Nu zijn de Turkse vrouwen in Turkije vrijer dan hier in Nederland. Geef ze een paar decennia en het geloof zal afnemen gelijk met de toenemende welstand. (los van de crisis op dit moment die weer wat zieltjes opleverd)

Omdat de doornee 'Amerikaan' toch nog altijd behoorlijk kleingeestig/bekrompen is.......

Beide landen lijken helemaal niet op elkaar, zeker op de genoemde punten. De welvaart is een stuk ongelijker verdeeld in de VS, er zijn grote groepen mensen die buiten de boot vallen en itt Nederland niet een vangnet vanuit de overheid hebben. De cultuur is ook fundamenteel anders. Religie speelt een veel grotere rol binnen de VS. Zeker op het platteland neemt de kerk een vooraanstaande rol binnen de gemeenschap. Daarnaast zijn 'kerkelijke waarden' een stuk belangrijker in de VS, de kerk heeft bijvoorbeeld veel meer invloed binnen de Amerikaanse politiek, sterker nog de kerk speelt een cruciale rol binnen de politiek. Amerikanen zijn ook een stuk conservatiever op tal van zaken, denk aan homohuwelijk en abortus. Wat betreft geloof in eigen kunnen en het wegvallen van hiërarchische posities zie ik geen verband met geloof. Maar het moge duidelijk zijn dat de VS en Nederland sterk verschillen.

Ik denk dat de Amerikanen toch minder beïnvloed zijn door de ideeën van de Verlichting, misschien hadden ze het te druk met het ontwikkelen van dat grote land om zich veel met filosofische zaken bezig te houden; in ieder geval zijn de Amerikanen behoudender gebleven.