Waarom noemen ze bepaalde markten een vlooienmarkt?

wanneer is het verzonnen en wat is de gedachte erachter.

echt aantrekkelijk klinkt het toch niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Wel, dat komt van het werkwoord uitvlooien. Iets pietepeuterig uitzoeken, nakijken. Over de vlooienmarkt struint men rond en bekijkt alles zeer aandachtig, of het nu een oude kast is of een verfomfaaid luciferdoosje. Wij spreken overigens van 'Luikse markt', naar de befaamde markt bij onze vrienden even over de Limburgse grens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat het gaat om tweede hands goederen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij omdat je overal langsloopt en af en toe leuke dingen eruit haalt. Dit lijkt heel erg op het 'vlooi' gedrag van apen in vachten van een ander.
En omdat het 2e hands markt is, en vroeger dat nog wel geassocieerd werd met dat je dan het ongedierte(vlooien, luizen e.d.) van een ander overnam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vandaag de dag wordt ruilen vooral gedaan door verzamelaars die daarmee hun collecties kunnen uitbreiden. Deze organiseren vaak bijeenkomsten met andere verzamelaars om onderling producten uit te wisselen. De verzamelaarsmarkt of vlooienmarkt is waarschijnlijk voor het eerst ontstaan in Frankrijk, Parijs, waar de Marché aux Puces of Saint-Quen, Seine-Saint-Denis, in het noorden van Parijs in de 17de eeuw ontstond. Vandaag de dag is deze markt uitgegroeid tot de grootste antiek koop- en ruilmarkt van Europa. De naam "vlooienmarkt" ontstond door de voornamelijk tweedehands aangeboden kleding waarin vlooien te vinden waren.