hoelang moet je belangrijke papieren bewaren?

ik heb gehoord minimaal vijf jaar, klopt dit?

Denk hierbij aan belasting's papieren, verzekering's papieren, enzovoort.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Het is afhankelijk wat soort documenten het zijn. Hieronder een link waar alles netjes is uitgelegd en gerangschikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In principe is het als particulier voldoende als je alleen je bankafschriften bewaart. Je hoeft voor de belasting geen administratie bij te houden.
Voor jezelf kan het echter wel heel nuttig zijn al dat soort zaken toch te bewaren; bundel ze per jaar in een ringband, en mocht je ooit een geschil hebben met de verzekering of waterleidingbedrijf, dan kun je in ieder geval aantonen dat, en wat voor, correspondentie er plaats heeft gevonden.

Met dank aan krizzz
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bankafschriften?
En als je die niet meer krijgt, op papier?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan altijd je rekeningafschriften online dan nog inzien. Die kan je ook afdrukken. Zodat je alsnog een afschrift hebt. Je kan volgens mij ook altijd een afschrift nog weer opvragen bij je bank. Maar dat kan weleens een heel gedoe zijn.
Het bewaren van belangrijke papieren voor een bepaalde periode is divers. Bijvoorbeeld huwelijkspapieren bewaar je je levenslang, net als geboorteaktes en testamenten. Ook medische dossiers van jou en je kinderen, etc.
Andere zaken hoeven minder lang bewaard te worden, zoals betalingsbewijzen is gebruikelijk tussen de twee en vijf jaar. Voor een mooi overzicht, zie onderstaande link.

Dit heeft te maken met het feit dat zaken een aantal jaren later aan het licht kunnen komen. Bijvoorbeeld bij een controle van de belastingdienst. Door je papieren te bewaren kan jij bewijzen hoe het van jouw kant zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5 jaar lijkt lang genoeg voor veel zaken, maar ik ben nu al 2 jaar bezig mijn pensioenopbouw (aan de hand van werkcontracten, bankafschriften, GAK-briefjes etc etc etc....) van 1988 en 1998 hier (Dld) te 'bewijzen'. Ik ben blij dat ik nog het eea niet had opgeruimd (lees in het ronde archief heb gedeponeerd). Waarschijnlijk heb je alleen dat nodig, wat je weggooit en wat je bewaard, heb je nooit meer nodig, of je vind het niet meer terug...

Bedrijven moeten veel zaken minimaal 10 jaar nog bewaren/kunnen bewijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Financiele papieren minimaal 5 jaar NA het versturen van een belasting aangifte. De fiscus kan tot 5 jaar controle uitvoeren en dan moeten die papieren er zijn. (Geldt alleen voor nota's van aftrekposten uiteraard)

diploma's , behalve misschien je zwemdiploma, levenslang.
eigendoms bewijzen (auto, huis etc) zolang je dat eigendom hebt...vrijwaringsbewijs weer lang...want tot jaren later kun je nog een bon krijgen voor een overtreding gemaakt door een nieuwe eigenaar.

Verzekeringspolissen...zolang de verzekering loopt (bij voorkeur)
Brandverzekering NIET in het verzekerde object. Kan maar beter niet mee verbranden.....(heb ik in een kluisje in een bank liggen)