Nemen brandweerauto's bluswater mee?

Vroeger namen brandweerauto's hun eigen bluswater mee. Is dat nog steeds zo? Met een ton per kuub lijkt dat me nogal zwaar.

Als ze nog steeds hun eigen bluswater meenemen, hoeveel bluswater zit er dan ongeveer in een brandweerauto?

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
7.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeveel ze precies meenemen weet ik niet (ik dacht eerder aan 4500 liter ipv die 1500 liter van Som), maar het schijnt goed te klotsen in bochten en bij drempels. Niets voor wagenzieken.
Cryofiel
13 jaar geleden
Water klotst alleen wanneer de tank niet volzit of wanneer de tank van slap materiaal is gemaakt. Een volle watertank van stevig materiaal kan niet klotsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik beschreef de inhoud van een tankautospuit. Dat is een wagen zoals bij de afbeelding van de Cryofiel. Daar kan je snel slangen aansluiten en de wagen kan ook water oppompen (uit een vijver). De wagen heeft maar beperkte ruimte voor een tank. Een waterwagen zoals in mijn antwoord heeft veel meer ruimte. Je ziet aan de afbeeldingen ook meteen waarom. Een waterwagen kan wel 17.000 liter bevatten. In bijna alle gevallen bevatten straten of kantoren brandkranen waarop de slangen kunnen worden aangesloten. Bij de heidebrand afgelopen jaar bij ons in de buurt werden er slangen gelegd naar het kanaal waar het water uit werd gehaald. En soms worden er blushelicopters gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hier een bijdrage (welliswaar uit Belgie):
http://www.autoforum.be/showthread.php?t=24535
met een stoer filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=T6ByzHZlmMs (waarbij de filmer en de toeschouwer rechts best dapper staan...)

Het beste antwoord

Het hangt van het type wagen af of en hoeveel bluswater kan worden meegnomen. Er zijn zeker wagens die bluswater meenemen om snel branden te kunnen blussen of om in de eerste behoefte te kunnen voorzien.

Bij kantoren en woningen moet een wagen een aansluiting kunnen maken om ik meen iets van 60 m3/h te kunnen pompen. Dit wordt niet altijd meer gehaald.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een tankautospuit heeft een inhoud van 1500 liter. Dat is niet voldoende voor een grote brand.

In bijgaand artikel zie je dat bijvoorbeeld de brandweer op schouwen echt de behoefte heeft om veel water mee te kunnen nemen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik concludeer dat de standaard hoeveelheid die de brandweer meeneemt per tankautospuit ongeveer 1500 liter is, afhankelijk van het type bluswagen.

Toegevoegd na 45 minuten:
Op http://www.brandweerkennisnet.n staat zeer veel informatie over de brandweer. Bijgaande ook een link over alternatieven voor primair bluswater. Zo kan de tank van een tankautospuit met een 1500 liter tank bij vier stralen lage druk 15 minuten blussen. Een veel grotere tank kan niet in dit type wagen dacht ik.

Om water mee te nemen kan de brandweer een speciale waterwagen kopen. Die kunnen wel 14.000 - 18.000 liter bevatten (kosten 90.000 euro). Bijgaand plaatje is een voorbeeld van zo'n waterwagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
60 kuub per uur - da's een kuub per minuut. Dat is dus 100 keer zoveel water als er uit mijn douche komt. (Sorry, dit betekent verder niets, ik wilde gewoon voor mezelf een indruk krijgen hoeveel 60 kuub per uur eigenlijk is.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof dat dit de richtlijn is, maar dat de voorzieningen steeds minder worden en de druk op de brandweerkranen dus te laag is. Als er dan meerdere slangen op een punt zijn aangesloten krijg je pielstraaltjes. Overigens ben ik geen deskundige, dit is ook alleen wat ik er zelf over lees. Zou leuk zijn als we een echte brandweerman/ vrouw op GV hadden die hier nog iets meer over kan vertelllen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In bijgaand PDF staan meer getalleb over de capaciteit (laatste link).

Andere antwoorden (1)

Als je het (hopelijk) Bijgaande document leest, zul je zien dat men spreekt over primaire, secundaire en tertiaire bluswater voorziening. In geen van deze 3e wordt gesproken over mee te brengen bluswater.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het gaat dan om de site handleiding bluswatervoorziening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moolkeesje, de link is een googlelijst met resultaten, geen document. Ik ben het niet eens met je antwoord omdat een tankautospuit (een basisvoertuig) meestal een tank heeft van 1500 liter. Het doel van de tankautospuit is het aansluiten op een tappunt en de tankauto verdeelt dat weer over de aangesloten slangen (verdeelt de druk dus ook of bouwt die denk ik op).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@som, heb je mijn toevoeging ook gelezen? Ik kwam er achter dat de link niet rechtstreeks naar het zeer lijvige artikel verwees, waarin ik niets over tankauto's heb kunnen ontdekken. Dacht trouwens ook,dat die uit de tijd waren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De link is dan: http://www.brandweerkennisnet.nl/publish/pages/6166/handleidingbluswatervoorzieningenbereikbaarheid.pdf (rechtsklik op de link en dan kopieren). Een tankauto is inderdaad uit de tijd, ik bedoel de tankautospuit. Dat is een basisvoertuig dat ook een ingebouwde tank heeft. In mijn antwoord staat een link naar een artikel over de brandweer op schouwen die graag een tankauto wil ombouwen, zoals op de afbeelding bij het antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het type wagen dat water kan meenemen heet toepasselijk "waterwagen".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.brandweerkennisnet.nl/publish/pages/6166/handleidingbluswatervoorzieningenbereikbaarheid Dat lukte mij dus niet om die link te knippen of te kopieren.
Ik ben veel te bang om dingen te verklooien op de PC en durf daarom niet te experimenteren.
Zo vraag ik me ook af, dat,wanneer ik een artikel kopieer en wil plaatsen als antwoord, ik tegelijkertijd de link er bij kan zetten. Nu ga ik na het plaatsen van het antwoord terug naar de link en knip en plak die.
Overigens denk ik, dat de inhoud van zo'n waterwagen tank alleen bij kleine brandjes gewicht in de schaal kan leggen. Bij een " echte" brand" is het letterlijk een druppel op een gloeiende plaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt tijdens het plaatsen van een antwoord er meteen een link bij plaatsen. Als je twijfelt kan je ook een voorbeeld krijgen van je antwoord om te zien hoe het er uit ziet. Inhoudelijk: tenzij je een waterwagen gebruikt geeft een tank van 1500 liter maximaal 15 minuten water bij gebruik van twee slangen met lage druk. Dat staat ook in mijn antwoord.