Kunnen twee helicopters een lijn over een wolkenkrabber leggen?

In een bericht over de brandende wolkenkrabber in Shanghai
( http://www.nu.nl/buitenland/2379176/twaalf-doden-bij-brandende-wolkenkrabber-shanghai.html ) las ik dat er mensen op het dak staan. Een helicopter kan die mensen niet redden, omdat hij vanwege de rook niet boven de wolkenkrabber kan komen.

Ik bedacht toen het volgende scenario:

TWEE helicopters stijgen op. Tussen die helicopters hangt een lange lijn, met daaraan een heleboel reddingsharnassen. Beide helicopters stijgen op; de ene hangt aan de ene kant van de wolkenkrabber, de andere aan de andere kant. De mensen op het dak trekken een reddingsharnas aan en worden gered.

De lijn mag best slap hangen.

Is dit een denkbaar scenario?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als het denkbaar is, zullen ze het wel proberen. Die mensen bij de reddingsdiensten zijn doorgaans wel inventief. Probleem bij een brand is dat je enorme luchtwervelingen hebt waardoor je er niet goed bij kunt komen met een helicopter. Boven een kaars begint de lucht al te trillen, laat staan boven een grote brand.

De lijn zal nog wel lukken. Echter, op het moment dat je een aantal mensen aan zo'n lijn gaat hangen, krijg je een enorme zijdelingse trek kracht. Helikoopters zijn daar neit op berekend (Ze kunnen wel zware laten omhoog tillen. Maar zijdeelingse kracht kunnen ze niet heel veel tegen doen, geloof ik.

Los van bovengenoemde problemen: Hoe weet je wanneer alle mensen het harnas aanhebben en het veilig is om weer door te vliegen, zonder dat één van hen toevallig net met één arm vast hangt en verder niet.

Leuk idee. Komt bij mij in aanmerking voor een ideeen prijs. (+) voor je vraag) Een paar kanttekeningen zijn er echter al gemaakt door anderen. Zoals zijdelingse krachten. Maar die zijn mi. technisch op te lossen door geen lijn te gebruiken maar een staaf (of "ladder" systeem zoals kraan delen) en deze op te hijsen met de helie. (wel een stukje hijslijn dan gebruiken natuurlijk) Dan hangt per heli het gewicht wel nagenoeg recht onder. Waarschijnlijk heb je ook nog wat automatische besturings hulpmiddelen nodig om de heli's op dezelfde afstand van elkaar te houden. Mogelijk dat je dan , met nog steeds grote risico's, mensen van het dak kunt krijgen. Echter: Je zult niet meer met een simpele reddingsheli aan de slag kunnen maar 2 zware transport heil's nodig hebben (en een lange arm van een bouwkraan die je "even" leent.) Toegevoegd na 3 minuten: heil=heli

Theoretisch is het een interessant idee. Maar praktisch is het onverstandig om 2 luchtvaartuigen fysiek aan elkaar te verbinden middels zo'n lijn. De lijn zal erg stevig moeten zijn om voldoende mensen te kunnen dragen. Dat betekent dat de lijn ook redelijk sterk is mbt. het gekoppeld houden van de 2 heli's aan elkaar. En een 'cable cut' is geen optie, vooral niet als er tientallen mensen aan je kabel hangen. Hierdoor is het risico erg groot dat ze elkaar stabiliteit in de lucht beinvloedden. Een rukje opzij, en de lift die een heli genereert wordt een andere kant op gericht. Hierdoor trekt de heli weer aan de andere, etc. Om dit gecoördineerd te laten plaatsvinden heb je technologie nodig die de helicopters samen als een gebalanceerd lichaam laat werken; 2 piloten gaat dat niet lukken. En zulke software hebben ze helaas niet aan boord. Het risico dat zoeits mis gaat is best erg groot. Dat zou inhouden dat je naast een brandend flatgebouw een vliegramp hebt welke mogelijk op de locatie van de aanwezige hulpdiensten zou plaatsvinden. Ergo: doomscenario. Ik denk dat de te halen winst van zo'n operatie op geen enkele manier opwegen tegen de risico's.

Het zou in principe moeten kunnen. De helikopters er voor zijn er wel. Er zijn zeer sterke en grote helikopters bij de SAR ingeschreven. Zo gebruiken de Portugezen Agusta-Westland EH-101 Merlin en de Russen zelfs de Mil MI-26, de grootste helikopter ter wereld en sterk genoeg om een volledig geladen Chinook mee te kunnen nemen. De zijwaartse krachten waar men hier regelmatig over spreekt vallen wel mee zolang de lijn niet strak komt te staan. Tien mensen aan een lijn is voor deze helicopters niet zo zwaar. De zijwaartse invloed van de wind zal meer in het laadje leggen dan het gewicht van 10 mensen en wat reddingsvesten. Het probleem is de piloot. Voorlopig kunnen de meeste piloten nog steeds beter hoveren dan welk fly by wire systeem dan maar ook. Het vergt zeer koele en ervaren piloten. Die zijn er, maar het probleem is, hoe krijg je die zo snel ter plaatse? Meestal niet binnen de tijd dat de brand en haar giftige gassen de mensen op het dak heeft bereikt. Dat is dan ook het punt, het vuur is vaak nog sneller dan de eerste, de beste helicopter in de buurt. Toegevoegd na 15 minuten: Nog even over het risico. Je zou aan bijde kanten van de lijn een veer van 4 meter kunnen doen om eventueel straktrekken van de lijn op te vangen. Anders 6 meter of nog langer. Er zijn wel veren die dergelijke belasting kunnen hebben. Als ik kijk naar bijvoorbeeld Zwitserland, Italië, Frankrijk en Oostenrijk, daar worden 's winters dagelijks meerdere reddingsvluchten gevlogen om skiërs die buiten de piste hun benen breken te redden. Dit blijken vaak mensen te zijn die hunzelf en hun kennis en ervaring in het skiën zwaar overschatten en uiteindelijk met 1 of meerdere gebroken ledematen op de meest vreemde en gevaarlijke plekken stranden. Het gebeurd wekelijks dat de piloten van die helikopters met de rotor slechts 25 tot 50 cm van de rotswanden moeten hoveren om die persoon te kunnen redden. En toch doen ze het zonder twijfel. De keren dat dit mis is gegaan is nihil. Het risico hiervan is redelijk gelijk aan 2 helikopters die met een lijn aan elkaar zijn verbonden. Mogelijk zelfs nog groter omdat de lijn altijd iets rek heeft en de piloten nog een kans hebben om weer naar elkaar toe te hoveren. Zeker met veren er tussen. De minste tik van een rotorblad tegen de rotswand en het is allemaal voorbij voor alle betrokkenen.