Wat zijn beleefdheden/omgangsvormen die geruisloos uit onze samenleving zijn verdwenen........?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

De buschauffeur ook even groeten (al was het maar door even een hand op te steken) als je de bus verlaat.

De buschauffeur groeten als je instapt lijkt trouwens ook al op zijn retour te zijn.

Blijven staan of van je fiets af stappen als er een begrafenisstoet voorbij komt.

Gelijken die je niet kent met 'u' aanspreken.

Als man als éérste 'onbekend terrein' (bijvoorbeeld een restaurant) betreden.

Als man ook weer als éérste een trap op of af gaan.

(Van man-vrouwspecifieke omgangsvormen lijkt alleen het algemene 'vrouwen voorlaten' nog een beetje te leven, niet de uitzonderingen op die regel.)

Toegevoegd na 1 dag:
Mensen aan elkaar voorstellen, en vooral ook je láten voorstellen. Als twee mensen elkaar niet kennen en elkaar ontmoeten in het bijzijn van een gemeenschappelijke bekende, stelt die bekende volgens de etiquette de onbekenden aan elkaar voor, met naam en wat informatie over wie zij zijn.

Tegenwoordig gooien de meeste mensen direct een hand naar voren en roepen ze hun naam, waarmee ze de gemeenschappelijke bekende buitenspel zetten. (Voor zover die gemeenschappelijke bekende überhaupt nog op het idee kwam om de onbekenden aan elkaar voor te stellen.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (29)

De leraar voor de klas aanspreken met meneer of meester.

De beste man wordt tegenwoordig doorgaans gewoon met zijn voornaam aangesproken door de leerlingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de basisschool wel, maar op de meeste middelbare scholen worden leerkrachten nog met hun achternaam aangesproken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En de vrouwen niet? Beetje kortzichtig antwoord... + voor het idee, - voor ontbreken van de juf.. dus neutraal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Nee@r: Als iemand in het algemeen spreekt over een leraar, een piloot of buschauffeur, waarom zou dat dan per definitie geen vrouw kunnen zijn? Waarom moet dat volgens jou dan ten aller tijde duidelijk uitgesproken worden?? Maar bedankt voor de neutrale punt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je zelf zegt 'MENEER' en 'MEESTER' .... 'de beste man' .. Goh, wat raar dat ik ervan uitga dat je ook vrouwen bedoelt!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iemand dicht bij me loopt.. kan ik soms wel even groeten:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk weer iets voor mij... reactie zetten bij het verkeerde antwoord.. Excuses!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op het roc willen de leraren niet anders,ze maken het er zelf na.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ík spreek de leraren aan met meneer...
sterredag
13 jaar geleden
Volgens mij zeggen ze op de basisscholen nog steeds meester of juf, dan wel aangevuld met de voornaam, misschien was dat vroeger de achternaam op de basisschool, echter dan is het de voornaam/achternaam wissel die gemaakt is en niet dat meester of juf is verdwenen
Elkaar groeten op straat ook al ken je elkaar niet(al is het met een beleefd knikje).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de deur open houden bij een winkel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorrang verlenen.
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon altijd némen... :-)
Snuffel
13 jaar geleden
Automobilisten denken bijna altijd dat ze voorrang hebben op fietsers en wandelaars, maar dat is dus ook wel eens niet zo...
sterredag
13 jaar geleden
nou volgens mij wordt er nog steeds heel vaak voorrang verleend hoor.
itsme
13 jaar geleden
:-)
Toen ik vroeger, zo'n 50 jaar geleden (!) met mn moeder naar de stad liep, werd mijn moeder gegroet door bekenden die voor haar óf hun hoed oplichten, of er even tegenaan tikten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jas ophouden voor iemand, zodat hij/zij die gemakkelijk aan kan trekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de echte heren is dit nog niet verdwenen hoor...(!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoiets doe ik alleen als iemand bij me thuis is die echt aardig is en ik ook beleefd vindt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
't overkomt mij regelmatig. Maar misschien willen ze me weg hebben...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wantrouwen in de mens speelt ook een grote rol.je wilt tegenwoordig niet door iedereen geholpen worden,voor het zelfde worden je zakken gerold .ik ken een triest voorbeeld daarvan,een collega van mij ,van oorsprong uit iran.wou een aantal jaren terug in groningen een oude vrouw helpen oversteken op een drukke kruising.maar die arme vrouw dacht dat ze werd overvallen en begon om hulp te schreeuwen en begon wild met haar wandelstok te zwaaien. ik zei laat maar, straks krijgen we nog problemen.toen zijn we verder gelopen.
voorzichtig zijn is niet verkeerd maar dit was wel heel erg overdreven.jammer dat dat het allemaal zo ver is gekomen.hoop dat er een keer verandering in komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij hoeft dat niet hoor, ik hou m'n jas altijd aan. Ik krijg hem ook niet eens uit overigens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@tuncay, wat naar voor je collega. Ik weet uit ervaring dat mensen uit deze cultuur vaak zo ontzettend veel respect voor ouderen hebben. Het lijkt me bijna een cultuurshock voor hem om dan op deze manier benaderd te worden door zo'n oude dame. Ik hoop dat hij niet al te veel 'integreert' en de nederlandse manier over gaat nemen: namelijk geen tijd hebben voor ouderen en aan hun lot overlaten.
Dat als mensen het hebben over iemand die erbij staat; zij en hij zeggen ipv jij.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, oei, die is echt erg inderdaad. Pas op met die mensen.
heb geen plus, maar anders kreeg je m
sterredag
13 jaar geleden
ik zou het raar vinden om jij te zeggen, omdat ik tegen de ander praat en jij zou dan over de gesprekspartner gaan. als je degene over wie het gaat dan even aankijkt vind ik het ook nog gewoon netjes, zou anders zijn als het zou lijken alsof je de persoon van onderwerp compleet zou negeren. jij vindt ik echt niet correct, omdat dat zou betekenen dat je van gesprekspartner wisselt midden in je zin. Ook vraag ik me af of ze dit vroeger wel zo deden eigelijk.
Door op te staan in de bus voor iemand die ouder is en die te laten zitten, dat zie je tegenwoordig niet veel meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geduld bij oudere mensen, bij een kassa, bij het pinnen, of als ze een vraag stellen over medicijnen bij de apotheek terwijl er een rij achter hun zich staat op te fokken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen spreken elkaar tegenwoordig aan met 'je' in plaats van 'u' wat vroeger veel gebruikelijker was.

Toegevoegd na 1 dag:
Wat me ook opvalt is dat er vroeger op de televisie veel beleefder tegen elkaar gesproken werd. Rare woorden kwamen er niet in voor, want dat was zeer ongepast. Tegenwoordig spreekt men vaak vrijuit over van alles en in sommige programma's soms zelfs heel respectloos naar elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snuffel
13 jaar geleden
En de scheldwoorden zijn niet van de lucht. Ze worden steeds normaler gevonden.
Iemand aan de telefoon vragen hoe het gaat, in plaats van 'Hey wat ben je aan 't doen?'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
lol idd of... waar ben je? :)
Ik ben van mening,dat er op een enkele uitzondering na niet meer aan goede omgangsvormen gedaan wordt, helaas, het kost zo weinig moeite en maakt zo'n goede indruk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt ook wel een beetje regiogebonden te zijn. Ik merk als geboren Randstedeling dat men in het zuiden (zowel Noord-Brabant als Limburg) meer hecht aan goede omgangsvormen en die ook meer in de praktijk brengt. Een paar jaar terug was ik in een zwembad in Eindhoven. Meestal toch niet de meest beschaafde omgeving. Het was druk, en er wilde een jongetje van een jaar of twaalf langs mij heen richting de snackbar. Ik ben gewend dat kinderen (en volwassenen trouwens) in zo'n geval gewoon een beetje duwen en wringen tot ze hun doel bereiken. Maar weet je wat dit jongetje zei? "Pardon mevrouw, mag ik even passeren?" Ik sloeg zowat steil achterover. Goede omgangsvormen bestaan nog, en er zijn zelfs blijkbaar nog kinderen die met die goede omgangsvormen worden opgevoed!
Vragen hoe het ermee gaat, en dan ook luisteren. Nu vragen ze het, met eigenlijk alleen maar het antwoord te verwachten ,Goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ helemaal gelijk..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ben ik helemaal met je eens.wat wel jammer is dat mensen vaak niet willen vertellen als er werkelijk wel wat aan de hand is of als ze ergens mee zitten.vaak willen ze anderen er niet mee lastig vallen.ik vindt het absoluut niet erg,het geeft mij een vertrouwd gevoel en de ander een luisterend oor.
Voor kinderen is er heel veel veranderd:

- je ouders met 'u' aanspreken
- als grote mensen praten moeten kleine kinderen zwijgen
- kinderen die vragen, worden overgeslagen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
ja maar wanneer zijn kleine kinderen groot dat vraag ik me dan weer af...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ouders met U aanspreken heb ik ook nooit gedaan en ik behoor toch al tot de oudere garde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vond die derde als kind altijd zó oneerlijk. Als kleutertje al had ik dondersgoed in de gaten dat je sommige dingen sowieso niet kreeg als je er niet om vroeg. En als je het dan wel vroeg, hoorde je 'kindertjes die vragen, worden overgeslagen'. Zeg dan gewoon nee, want als je beweert dat het alleen niet mag vanwege het vragen, dan lieg je gewoon tegen me.
sterredag
13 jaar geleden
zelfs mijn opa en oma hoefde ik niet met u aan te spreken. U is inderdaad aan het verdwijnen uit de samenleving, ik vind het prima ook trouwens... in het engels hebben ze niet eens een verschil. wat betreft dat vragen..... bij ons was het meer van, als je het niet vraagt, weten wij niet dat je het wil en krijg je het waarschijnlijk niet. Als je het wel vraagt dan kan het zijn dat he wel mag of niet mag.
Als je door een zwaaideur gaat, even kijken of er iemand achter je loopt, en niet maar zó die deur loslaten, zodat iemand die in z'n gezicht gekwakt krijgt.

Mensen even uit laten stapen uit het openbare vervoer (trein, tram), voordat je je erin wringt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie het eerste voorbeeld gelukkig niet op de universiteit.. Daar houdt bij ons iedereen gelukkig de deur nog voor elkaar open! ;)
Maar inderdaad, het is wel aan het 'verdwijnen'.
Annswers
13 jaar geleden
dat laatste is inderdaad echt iets van de laatste jaren, daar begrijp ik helemaal niets van
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat laatste merk ik zelf vooral buiten de spits. Als ik om half acht 's ochtends in de trein stap, zie ik iedereen netjes náást de deur wachten in plaats van ervóór. Ik heb over het algemeen wel de indruk dat forenzen vaak meer heer in het verkeer en het OV zijn, gewoon omdat mensen die iedere dag in die volle trein zitten of in die file staan, beter beseffen dat het voor iedereen prettiger én sneller gaat als je rekening met elkaar houdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dertig-en-meer-plussers geven de kans tot uitstappen over het algemeen wel, door naast de deur te staan.
Maar ik moest net door zo'n 50 instappende concertgangers wanhopig proberen nog nét op tijd de trein uit te komen vóór de deur dichtging - één of ander concert was halverwege gestopt vanwege homo-vijandige teksten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fijn is dat. Maar vergis je niet in leeftijd: tijdens de Huishoudbeurs, de Libelle Zomerweek en de 50+ Beurs is het ook altijd chaos met in- en uitstappen. En luidrúchtig dat die mensen-op-een-uitje kunnen zijn!
Cryofiel
13 jaar geleden
Mijn ervaring in het OV is juist dat je je met hand en tand moet verdedigen tegen begin-60ers. Die zijn nog goed genoeg ter been om te kunnen voordringen, en ze kennen alle trucjes om zich ergens tussen te wringen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo één had ik er vandaag. Ik sta bij de servicebalie van de AH netjes op mijn beurt te wachten. Komt er een ouder vrouwtje aanlopen, ziet mij staan, aarzelt, kijkt nog eens goed (ja, ik sta inderdaad in de rij), neemt een beslissing, en loopt als de caissière niet kijkt snel door naar de balie zelf, zodat het lijkt alsof ze aan de beurt is. Ik snap het niet, dat soort gedrag zou niet eens bij me opkomen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Heel herkenbaar. En probeer dan maar eens de juiste volgorde te herstellen. Bij ieder ander die zoiets flikt, lukt dat vaak nog wel - maar probeer het maar eens bij zo'n oudere, die zijn zo gehaaid dat je echt gigantische moeite moet doen.
Die beleefdheids en omgangsvormen zijn niet verdwenen,
men ziet ze alleen minder toegepast.
De jongeren staan daar niet altijd bij stil,
maar de ouderen wel.
Er is van 1 gebruik bekend dat men palmbladen, mantels en gewaden uitlegde op de straat, en dat ziet men
heden ten dage niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb ik nog nooit van gehoord.wat is de achterliggende gedachte ervan.palmbladen of gewaden uitleggen op straat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof dat dat gebruik ongeveer 2000 jaar geleden bestond, tuncay.
mond aan mond reclame.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
respect voor het eten en de natuur waar het vandaan komt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hartelijk welkom heten van gasten in ons land. Toeristen, doorreizenden, en immigranten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een leraar praat blijven de leerlingen stil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger kon je een onbekende op straat of een openbare gelegenheid nog aanspreken op zijn of haar gedrag. Als iemand een fout maakte, bijvoorbeeld in het verkeer, en je sprak diegene erop aan, dan hoorde je meestal wel iets van sorry of pardon. Tegenwoordig krijg je een middelvinger, scheldwoord of erger naar je hoofd geslingerd als je iemand rustig en beleefd aanspreekt op zijn wangedrag of fouten. De omgekeerde wereld: niet degene die goed zit, wordt boos. Nee, degene die (bewust of onbewust) de fout maakt wordt boos of agressief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
En degene die de ander erop wijst, krijgt van de politie te horen dat zulk gedrag nodeloos provocerend en escalerend is - dat is mij overkomen, toen ik de politie belde omdat ik werd bedreigd met grof lichamelijk geweld nadat ik een onschuldig gebaar maakte naar een verkeershufter.
als je je praktijk van een arts binnen komt zitten er vaak al mensen
vaak wordt er niet gegroet
of bij de bushalte.
mag je best goedemorgen zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Netjes in de rij gaan staan en op je beurt wachten.
Bij het aanbieden van een versnapering niet meteen de grootste nemen.
Dank u of alstublieft zeggen.
Irritante kinderen corrigeren wanneer ze anderen lastig vallen of de boel slopen.
Iemand uit laten praten of een gesprek gevraagd onderbreken.
Autoportier voor een vrouw openhouden en geruisloos sluiten wanneer ze zit.
Toen ik nog in Duitsland woonde (tijdelijk) tilden de mannen hun hoed nog op en groetten je met een knikje en een vriendelijk;" Guten morgen" o.i.d. Is daar nog steeds, hier kom je dat niet tegen.
Tijdens een diner de vrouw de stoel aanschuiven wanneer er geen begeleider naar de tafel is. Mijn man doet het wel, maar ik zie het zo zelden.
In een restaurant krijgt de vrouw dezelfde menukaart als de man, dus met de prijzen erop vermeld. Dit was vroeger niet.
Een servet voor de mond houden bij tandenstokergebruik of graatje verwijderen o.i.d.
Toestemming vragen. Tegenwoordig doet men veel ongevraagd.
amc
13 jaar geleden
Snuffel
13 jaar geleden
Waarom vrouwen zo infantiel behandelen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stoel aanschuiven vind ik prima, maar als ik een menukaart zonder prijzen kreeg, zou ik toch even fijntjes informeren waarom de bediening ervan uitgaat dat mijn man betaalt.
amc
13 jaar geleden
Dames,hierboven; Ik beweer niet dat ik dat prima regels vond, het zijn gewoon omgangsregels die verdwenen zijn!
Dat was de vraag. Het is een teken dat de vrouw toch meer geëmancipeerd is ,al is dat nog niet op alle vlakken.
Snuffel
13 jaar geleden
geëvrouwcipeerd! Bedankt voor je uitleg Amc!
Normaal gedag zeggen. "Dag", "totziens", "fijne avond" hoor je haast niet meer. De conciërge van onze plaatselijke basisschool zegt: "doei!" voordat hij de telefoonverbinding verbreekt. Vreselijk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanuit leidinggevenden geen idealisme meer, het draait puur om de poen. Het maakt niet meer uit wat ze verkopen, als het maar verkoopt. Het hart is niet meer verknocht aan de zaak, de dienst, de medewerkers of het product, maar aan de cijfers.

Toegevoegd na 7 minuten:
Met bijgehorend gedrag naar medewerkers toe en totaal niet weten wat er speelt op de werkvloer, geen productkennis hebben, klantvriendelijkheid.

Geen passie. Commercie en passie hoeven elkaar niet uit te sluiten.
13 jaar geleden
als je verkering krijgt dat de jongen het meisje altijd op komt halen en ook weer thuis brengt

om haar hand vragen aan de ouders
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet boeren aan tafel...
op school doen ze het ook al!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een vrouw voorlaten gaan naar beneden van de trap en zelf eerst omhoog gaan op de trap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer de dame de tafel verlaat, staan de heren op.