Wonen Eskimo's echt in een iglo?

Of is het misschien meer wanneer ze op jacht zijn, ver van huis, en ze moeten een tijdelijk onderkomen bouwen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
23.4K

Het beste antwoord

Alleen vroeger in de winters. De iglo, de sneeuwhut, is vooral bekend van de Canadese Inuit. Die leefden 's zomers in huidententen, maar gingen in de winter op jacht naar zeehonden en ijsberen op de grote ijsvelden. Daar bouwden zij sneeuwhutten als tijdelijk onderkomen. Ze zaagden grote blokken uit het ijs en stapelden die in steeds kleinere cirkels op elkaar. Een laaggelegen tunnel diende als toegang, zodat de warme lucht binnenbleef. De komst van de Europeanen - in Oost-Groenland pas vanaf 1884 - had grote invloed op de levenswijze van de Inuit. De stenen huizen en huidententen werden in de loop van de twintigste eeuw vervangen door geprefabriceerde houten huizen. Al in de jaren vijftig van de vorige eeuw waren er nauwelijks traditionele woningen meer over.
Gelukkig zijn er nog steeds Inuit die een iglo kunnen bouwen, maar er echt in wonen doen ze niet meer. Sinds de komst van de sneeuwscooter kunnen ze grote afstanden afleggen en na de jacht gewoon 's avonds naar huis gaan.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prima antwoord +

Andere antwoorden (4)

Zeker wonen ze daar echt in. Alleen vroeger meer dan nu. Nu zie je steeds vaker dat Eskimo's in "gewone" huizen wonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan, hoeft niet! Ik doe mijn werkstuk erover!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Dan heb je je nog niet zo goed ingelezen...
Er is een tijd geweest waarin de Eskimo’s veel meer verspreid leefden dan tegenwoordig. Op dit moment leven er ongeveer 30.000 op Groenland, 12.000 in het Canadees gedeelte van de poolstreken, 1.500 in Siberië en de rest in Alaska.Velen denken dat alle Eskimo’s in iglo’s leven, maar dat is niet zo. Veel Eskimo’s hebben zelfs nog nooit een iglo gezien. Enkel de Eskimo’s in het Canadese noordpoolgebied leven op die wijze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Iglo' betekent in de taal van de Inuit of eskimo's gewoon 'huis' en in die zin wonen de Inuit natuurlijk net als wij in iglo's. Maar als we met 'iglo' het karakteristieke huis van sneeuwblokken bedoelen dat wij allen onmiddellijk associëren met eskimo's, dan is deze uitspraak bepaald onjuist.

Van de ongeveer 30000 Inuit die heden ten dage in Groenland en Canada leven, heeft meer dan de helft nog nooit een sneeuw-iglo gezien, laat staan dat ze erin gewoond hebben. Slechts een paar Canadese Inuit-stammen wonen in 'echte' iglo's, en dat alleen in de winter en ook alleen als er geen ander materiaal voorhanden is om onderkomens van te maken. De overige Inuit gebruiken sneeuw-iglo's wel als tijdelijk jachtonderkomen, maar de karakteristieke woning van een Inuit-gezin is zeker geen iglo van sneeuw.