Is er tegenwoordig nog steeds dalstroom? Dat het 's nachts goedkoper is om stroom te gebruiken?

Wat is de reden dat stroom 's nachts goedkoper is? Dezelfde infrastructuur is nodig en zijn niet minder mensen voor nodig 's nachts.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja er wordt nog steeds stroom tegen nacht-tarief aangeboden. Je moet er wel een extra meter voor in huis hebben. Het doel is om het stroomverbruik over het hele etmaal zoveel mogelijk te spreiden, zodat het geleverde vermogen van de elektriciteits-centrale ook zoveel mogelijk constant is. Dat is kosten-effektief en vermindert de piekbelasting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, je moet het aanvragen en je betaalt kosten om je meter aan te passen / te vervangen.

Andere antwoorden (5)

ja hoor, dat kun je aanvragen

http://www.eon.nl/thuis/service/piek-dal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de reden is omdat overdag heel veel mensen stroom gebruiken, en s'nachts iedereen over het algemeen.. dus het verbruik ligt heel laag..
vandaar dat het dan s'nachts goedkoper word aangeboden, en gemotiveerd om s'avonds na een bepaalde tijd te wassen e.d omdat een grote stroomverbruiker is in een huishouden

Toegevoegd na 1 minuut:
slaapt moet er nog tussen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja er is nog steeds dag/nacht stroom.
De reden daarvoor is dat het net minder hoog belast wordt tijdens piekuren (dag).
Of het voordeliger is moet je goed bekijken want vaak zijn de vaste lasten hoger.
Zelf hebben wij een jaar zoveel mogelijk in de daluren gedaan wat veel stroom koste (wassen,drogen etc..) omdat we dachten dat we dag/nacht stroomtarief hadden maar achteraf bleek dat met de verhuizing niet doorgegeven.
Uitgerekend wat onze winst was geweest als we daadwerkelijk dag/nachtstroom hadden gehad hadden we minder dan 20 euro bespaart.
Dus nu maar gewoon alles wanneer het ons uitkomt voor die 20 euro per/jaar is het de moeite niet om veel 's nachts en in het weekend te wassen,drogen etc..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hoor en het scheelt ,ik merkten het bij de jaarafrekening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
s nachts (na 21 uur'tot 7 uur ) en in het weekeinde goedkoper. Je betaalt meer voor de meter met dubbel telwerk en je vastrecht is hoger, maar de prijs per eenheid (Kwh) is lager. Als je de vaatwasser en de wasmachine in de daluren laat draaien en overdag niet thuis bent...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons is het van 23.00 -07.00 uur .