De vliegbelasting, ook wel vliegtaks genoemd, was een belasting in Nederland die werd geheven op vliegtickets. De vliegbelasting bestond sinds 1 juli 2008 en werd per 1 juli 2009 afgeschaft. De vliegbelasting bedroeg 11,25 euro bij vliegreizen binnen de Europese Unie of tot 2500 kilometer, daarboven bedroeg het tarief 45 euro. De belastingmaatregel was geldig voor passagiers die vertrekken vanuit Nederland. De vliegtaks stuitte op groot verzet van Nederlandse luchthavens (vooral Schiphol) en reisorganisaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve bovenstaande uitleg, bestaat er in Brabant ook nog een taxiservice, Vliegtax genaamd, die mensen ophaalt van/ brengt naar het vliegveld.