Zijn er producten die voor een ander doel gebruikt worden dan waar ze oorspronkelijk voor bedacht waren?

Denk dan bijvoorbeeld aan Viagra. Dat is eigenlijk een medicijn voor mensen met hart klachten. Waar viagra voor gebruikt wordt, is eigenlijk een onverwachte bijwerking. Bestaan er meer van dat soort producten of middelen waarvan het oorspronkelijke gebruiksdoel is overschaduwd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Penicilline is een in 1928 door de Britse arts-bacterioloog Alexander Fleming ontdekte antibacteriële stof die het eerste algemeen bruikbare antibioticum opleverde.

Fleming was bezig met een onderzoek naar stafylokokken (deze kunnen ontstekingen veroorzaken, bijvoorbeeld een steenpuist), toen hij op een van zijn voedingsbodems de schimmel Penicillium notatum aantrof en opmerkte dat rondom deze schimmel alle bacteriën verdwenen waren. Het bleek dat deze schimmel in staat was een bacteriedodende stof af te scheiden, die door Fleming 'penicilline' genoemd werd.

Pas na tien jaar (1938) werd er iets met de ontdekking van Fleming gedaan, toen een groep wetenschappers onder leiding van Howard Florey en Ernst Boris Chain begon met het isoleren van kleine hoeveelheden penicilline, het zuiveren ervan en het verkrijgen van grotere hoeveelheden. Ze testten het op dieren en uiteindelijk op mensen. Na de ontdekking van de penicilline volgden nog vele andere antibiotica.

Dus: men was op zoek naar de stafylokokken en vond uiteindelijk penicilline. Min of meer "toevallig" en onbedoeld.

Toegevoegd na 2 minuten:
En post-it memoblaadjes:

Post-it is een van de bekendste producten van 3M en een veel-gebruikt hulpmiddel om notities op te schrijven en ergens op te plakken door de zelfklevende rand.

Post-its zijn een voorbeeld van serendipiteit (een toevallige uitvinding): de kleefstof uit de plakrand van de Post-its was al uitgevonden door onderzoeker Dr. Spence Silver en bestaat uit kleine kleverige bolletjes. Doordat slechts een klein oppervlak van deze bolletjes contact maakt met een vlakke ondergrond geeft dit een laag die goed plakt en toch makkelijk weer los te trekken is. De bedoeling van Dr. Silver was echter een zeer sterke kleefstof te maken en het praktisch gebruik van deze vinding was niet direct duidelijk.

De uiteindelijke bedenker van de gele Post-it-velletjes was Art Fry. Het verhaal gaat dat Fry gefrustreerd was over de boekenleggers die steeds uit zijn koorboek vielen. In een moment van 'eureka' zou hij op het idee zijn gekomen om Silvers zelfklevende middel te gebruiken om een betrouwbare boekenlegger te maken.

In 1981, één jaar na de invoering van Post-it® Notes werd het product uitgeroepen tot Outstanding New Product. Behalve de 'klassieke' Post-it zelfklevende notitievelletjes volgden er verschillende andere producten in het Post-it-assortiment.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

een tandenborstel is wel makkelijk voor kleine hoekjes schoonmaken in de badkamer of keuken.

oude sokken kan je prima mee afstoffen,

en met een panty om een vegertje of stofzuigermond heen kan je makkelijker haren van de bank af krijgen omdat ze dan aan de panty gaann plakken
13 jaar geleden
De spijkerbroek was oorspronkelijk bedoeld als werkkleding, maar is tegenwoordig een gewoon modeartikel.
bamibal
13 jaar geleden
Aspirine, van oorsprong een pijnstiller, wordt tegenwoordig ook voorgeschreven als bloedverdunner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik tandpasta tegen puistjes en om kleine gaatjes in de muur te dichten.
Gebruikte theezakjes om mijn TL bakken schoon te poetsen
Bier om slakken uit mijn keuken te houden
Kopergeld om mieren te weren
Plastic zakjes met water tegen rondvliegende insecten
Een dikke badhanddoek als strijkplank
Vroeger kreeg ik dikke sokken om mijn handen ipv dure handschoenen of wanten
Cola om mijn riool mee te ontstoppen en koper schoon te poetsen

pff.. kan nog wel even doorgaan geloof ik....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het internet ook dacht ik.

Dat werd eerst/bedoeld gebruikt voor militaire doeleindes maar is inmiddels al zo populair (en uitgegroeid) dat bijna niemand meer zonder kan.

Maar daar lag dan de oorsprong van het internet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de anticonceptie pil

Toegevoegd na 15 minuten:
deze werd ontwikkeld om de menstruatie wat minder te laten worden. de bijwerking bleek te zijn dat de eisprong uitgesteld werd. de pil wordt nu nog voornamelijk om de bijwerking verkocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vibrator.
Ze werden als eerste gebruikt door artsen om vrouwelijke patienten te behandelen tegen hysterie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Blijkbaar worden er meer vibrators verkocht dan broodroosters. Leuke info.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha, heel grappig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu, begrijp ik ook die hysterische vrouwen:)
Coca Cola is oorspronkelijk gemaakt als medicijn. Inmiddels is het natuurlijk geen medicijn meer maar een frisdrank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb wel eens gehoord dat dat voor meerdere drugs gelden, dat die oorspronkelijk bedoeld waren als medicijn.
Over van die computerspelletjes waarin je op mensen moet schieten wordt gezegd dat de eersten daarvan voor het leger waren ontwikkeld, vanuit de theorie dat het makkelijker is om iemand in het echt te doden, als je al vaker in computerspelletjes mensen gedood hebt. Tegenwoordig worden ze vooral voor entertainment gebruikt.

Maar of deze voorbeelden echt waar zijn, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet niet of dit binnen je vraag valt maar,
het theezakje doe je in zijn geheel in het warme water,
het was de bedoeling dat mensen het zakje openscheurden en daarna de thee eruit filterden.