Wanneer pleeg je plagiaat?

Toegevoegd na 13 minuten:
Geldt het alleen voor boeken of ook voor websites?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Wanneer je een werk van een ander (bijvoorbeeld een tekst) overneemt waarbij je het presenteert als je eigen werk. Met andere woorden: je zet er geen bronvermelding bij, waardoor de lezer (luisteraar/kijker/etc.) niet kan zien dat het werk door iemand anders dan jijzelf is gemaakt.

Het gaat vaak samen met een inbreuk op het auteursrecht.

Overigens kan er ook sprake zijn van inbreuk op het auteursrecht zónder dat het plagiaat is. In dat geval gaat het om het herpubliceren van andermans werk zonder toestemming van de rechthebbende.

Ook kan er wél sprake zijn van plagiaat, maar niet van een inbreuk op het auteursrecht, bijvoorbeeld als het auteursrecht op het bewuste werk al is verjaard.

Toegevoegd na 27 minuten:
Op je toevoeging: ja, dat geldt uiteráárd ook voor websites. En voor tijdschriften. En voor dat opstel dat je broer een paar jaar geleden heeft geschreven. En op die foto die je ergens hebt gevonden. etc. etc. etc.

Als het niet jouw werk is, is het plagiaat wanneer je doet voorkomen alsof het wel jouw werk is door geen bronvermelding te plaatsen. Ongeacht waar je de tekst, afbeelding etc. ook hebt gevonden.

En let ook op wat ik zeg over auteursrecht: nog afgezien van plagiaat, kun je óók inbreuk maken op het auteursrecht wanneer je een bronvermelding erbij zet, namelijk als je iets herpubliceert zonder toestemming van de rechthebbende.

Ik zet twee extra links bij de bronnen naar uitstekende Wiki-artikelen over auteursrecht en citaatrecht, die geven je hopelijk een beter idee van wat er nou precies wel en niet mag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je pleeg plagiaat als je een andere auteur citeert zonder dat je dit duidelijk vermeld.