Kan je je eigenlijk ook afmelden van een uitkering (wajong)?

Mijn dochter wordt nogal gestresst van al dat gedoe rondom de wajong. Ze zit er nogal mee dat er nu weer mee gerommeld wordt, en vroeg zich eigenlijk af, of je je ook weer af kan melden / uitschrijven van de wajong?
Dit wil ze namelijk gaan doen als ze ineens wordt doorgeschoven naar de bijstand of i.d.

Toegevoegd na 2 uur:
Ze is op dit moment 100% arbiedsongeschikt. Ze heeft meerdere chronische ziektes en een vorm van kanker. Alleen heeft ze nu al zoveel gezeur meegemaakt, ze kan het niet aan om te horen dat ze toch wel 2 uurtjes kan werken. Dat kan ze namelijk niet, maar MOCHT ze naar de bijstand gaan, DAN PAS wil ze zich afmelden van de wajong/bijstand/andere uitkeringsgedoe.
Haar laatste keuring was ook zo vaag, ze was 100% arbeidsongeschikt, maar zou wel 1 uur per dag kunnen werken, inclusief reistijd. Dus 1 uur = reizen heen en terug + het werk. Leuk op papier hoor, maar het slaat natuurlijk nergens op. Verder is 10 minuten ziekenhuisbezoek al enorm zwaar, 1 uur kunnen werken is simpel gezegd lachwekkend.

Maar het is voor haar emotioneel heel zwaar om bij de herkeuring te horen dat ze misschien wel een uurtje of 2 kan werken, en dus dan maar naar de bijstand moet.
Het is voor haar enorm vervelend dat ze nu dus hergekeurd moet worden, de wajong zo enorm veranderd enzo.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (5)

Alles kan maar dan krijgt ze ook geen geld meer
ronron1212
13 jaar geleden
Stel deze vraag bij het UWV, deze kunnen daar meer over zeggen, maar ik denk dat wanneer ze naar de bijstand gaat, ze ook actief werk moet gaan zoeken.

Toegevoegd na 28 seconden:
De bijstand is namelijk bedoeld als een tijdelijke oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe bedoel je gerommeld? Vanwege keuring? Vanwege leeftijd?
Tuurlijk kan ze haar wajong zelf stop zetten, maar in de bijstand moet ze werken, ondanks haar evt beperkingen. Dit is iets wat bij de wajong anders is.
Wees bij dat dit recht bestaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze kan zich gewoon zelf afmelden via een (aangetekende) brief dat ze verder afziet van haar recht op die uitkering.
Wees je wel bewust van het feit dat ze dan geen inkomen meer heeft en volledig zelf zal moeten opdraaien voor dingen als de zorgverzekeringspremies.

Toegevoegd na 1 uur:
Naar aanleiding van je uitbreiding: als ze 'doorgeschoven' wordt naar de bijstand, valt er niets af te melden van de Wajong want daar zit ze dan niet meer in. Wel kan ze afzien van het gebruikmaken van haar recht op bijstand.

Ik vermoed overigens dat, als dit allemaal doorgaat, de bijstand iets gedifferentieerder zal moeten worden omdat je dan veel mensen in de bijstand krijgt die domweg niet in staat zijn te werken (en zeker niet als ze tegelijkertijd ook nog eens op de sociale werkvoorziening gaan bezuinigen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp je vraag aldus:
je dochter ziet op tegen de herkeuringen, waarvan het resultaat zou kunnen zijn dat ze naar de bijstand wordt doorgeschoven; omdat de keuringsarts vindt dat je dochter, bv via reintegratie, weer arbeidsgeschikt zou kunnen zijn.

Als ze zelf vrijwel zeker weet dat ze toch de WAJONG uit moet, kan ze informeren, bij voorbaat, hoe dat moet.
Ze voorkomt dan die keuring.

Maar laat ze zich wel heel goed laten informeren. Waarschijnlijk moet ze een onderzoek ondergaan om haar arbeidsGEschiktheid aan te tonen. En dat is bijna net zo vreselijk.

(Ik vind al dat keuren ook afschuwelijk).

Toegevoegd na 2 minuten:
Als ze zelf werk vindt en dat gaat goed, voorkomt ze sowieso een hoop gedoe.

Toegevoegd na 10 uur:
Ze zou de rapportage van huisarts en specialisten naar de medisch adviseur van de herkeurende instantie kunnen sturen, zodra ze een oproep krijgt. En daarmee een herkeuring mogelijk voorkomen.

Veel sterkte, want het is niet niks om jong al zo ziek te zijn.