Wat is de definitie van een dialect?

Is Fries bijvoorbeeld al een taal, of valt dit nog onder een dialiect van de Nederlandse taal?
Is plat Amsterdams een dialect.. etc

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

In het dagelijks taalgebruik worden variëteiten met een klein aantal sprekers vaak als dialect beschouwd van een standaardtaal waar ze nauw mee verwant zijn. Bepalend voor de 'mate' van dialectisch zijn van een variëteit gelden doorgaans sociale criteria als de mate van verschriftelijking, het sociale aanzien, de mate van politieke zelfstandigheid van het gebied waarin de variëteit wordt gesproken en de afwijkendheid van een standaardtaal. Deze volksaardige visie wordt vaak bespot met de uitspraak 'een taal is een dialect met een vloot en een leger'.

In de taalkunde wordt het begrip dialect in deze betekenis liever vermeden, omdat het gebruik ervan het wijdverbreide misverstand voedt dat er een natuurlijk verschil tussen 'hogere' variëteiten ('talen') en 'lagere' variëteiten ('dialecten') zou bestaan. De term die in de taalkunde voor variëteiten met een klein geografisch bereik wordt gehanteerd, is streektaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De definitie is een plaatselijke afwijking van het taalgebruik in een bepaalde streek of gebied. Je zou inderdaad denken dat Fries en Vlaams dan ook dialecten zijn maar beide zijn een taal. In het geval het Fries komt dit omdat Fries een andere oorsprong heeft dan het Nederlands (Fries is ouder dan Nederlands wist je dat?) bij het Vlaams komt dit omdat het niet een streek of gebied is maar een compleet land. Plat Amsterdams is wel een dialect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor zover ik weet is fries een taal en Amsterdams een spraakgebrek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een politieke zaak meestal, en in elk land min of meer willekeurig vastgesteld.
Er zijn chinese 'dialecten' die meer en grotere verschillen vertonen dan bij ons de romaanse en germaanse taalfamilies.

Als veel mensen het Fries als een aparte taal beschouwen, och dan is dat gewoon zo. Verstaan doe je ze toch niet, maar dat geld ook voor oost-Groningers en Limburgers.

Er waren 30 jaar geleden hier veel engelsen tewerkzaam, een dorp verderop. Uit NewCastle en Birmingham geloof ik.
"kan jij die gasten uit NewCastle verstaan??" vroeg een Birminghamnees verbaasd aan mij. En dat ging best ja:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de definitie is een streektaal, wat is afgeleid van het Griekse converseren, wat betekent: spreken of praten. Fries is een echte taal, er zijn ook andere woorden dan het Nederlands. Plat Amsterdams is een dialect, want dat zijn geen andere woorden. Er kan bijv. geen boek in het Amsterdams worden uitgegeven, maar wel in het Fries.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind een het woord dialect best wel beledigend voor bijvoorbeeld het Gronings, Twents en Limburgs. Deze streektalen zijn veel ouder dan het hedendaagse Nederlands. Nederlands is dus een dialect van verschillende streektalen naar mijn idee.